Tips en tricks om handig gebruik te maken van een content kalender

divider_round_bottom

Wanneer je als ondernemer actief bezig bent met je zichtbaarheid dan zijn je social media kanalen hier een belangrijke speler in. Het is dan ook belangrijk om deze kanalen regelmatig te vullen met nieuwe informatie en om jezelf dus letterlijk te laten zien. Hiermee bereik je vaak een grote groep mensen in een keer waardoor de kans op potentiele klanten dus ook meteen erg toeneemt. Een groot voordeel natuurlijk en voor veel mensen dan ook de reden om zichtbaar te zijn op social media.

Als je zelf weinig verstand hebt van social media kan het aan het begin dan ook best een flinke zoektocht zijn over hoe je dit medium nu eigenlijk het beste voor je kunt laten werken. Als je jezelf er vervolgens wat meer in verdiept kom je er vaak al snel achter dat er allerlei slimme tips en tricks te vinden zijn die het werken met social media kanalen een stuk makkelijker en vooral ook overzichtelijker maken. Want ook al lijkt het vaak zo alsof de meeste ondernemers zo maar af en toe eens iets plaatsen niks is minder waar. De meeste grote ondernemers hebben hier een hele planning achter zitten en zij laten op deze wijze social media dan ook voor zich werken.

In deze blog staan we hier dan ook extra bij stil en laten wij jou ook graag zien welke tips en tricks dit allemaal zijn en hoe jij deze zelf ook toe kunt passen op jouw eigen social media. We laten je zien hoe je content al ver van te voren in kunt plannen waardoor je op deze manier heel gestructureerd te werk kunt gaan en ook geen belangrijke datum kan missen. Lees je met ons mee?

Het belang van social media voor iedere ondernemer

Om te beginnen is het erg belangrijk om duidelijk te maken dat het gebruik van social media zeker weten voor iedere ondernemer enorm belangrijk is. Er zijn dan ook verschillende redenen die het erg aantrekkelijk maken als ondernemer om hiermee aan de slag te gaan. Ten eerste heb je op social media heel erg veel creatieve vrijheid. Je kunt aan de slag gaan met foto’s en filmpjes en jezelf helemaal uitleven op de juiste teksten. Op deze wijze laat je social media dan ook echt voor je werken.

Daarnaast is het dus ook nog eens zo dat je met enkele simpele stappen een hele grote doelgroep kunt bereiken. En ook dat is natuurlijk wel heel erg mooi. Zeker als je gebruik maakt van het targetten van de juiste doelgroep waardoor je deze ook nog eens heel gericht kunt bereiken.

En tot slot is social media ook een belangrijk platform om je te verbinden. Zowel met eventuele klanten als met bestaande klanten en andere ondernemers. Op deze wijze bouw je online dus een groot netwerk voor jezelf op wat dus heel erg waardevol kan zijn.

Het belang van social media is dus zeker voor iedere ondernemer aanwezig. In welke branche je ook werkt je kunt altijd genieten van de voordelen ervan en je social media kanalen voor je laten werken!

Het maken van goede content

Om je social media kanalen optimaal voor je te laten werken is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste content. Want de content is juist hetgeen dat eventuele klanten aan moet gaan trekken en wat daarnaast ook ervoor kan zorgen dat je zichtbaarheid verhoogd.

Maar hoe realiseer jij nu eigenlijk de juiste content? En wanneer beschouwen we iets als goede content, aan welke voorwaarden moet dit dan eigenlijk voldoen? Op deze vragen geven wij je graag antwoord. Als we gaan kijken naar goede content dan is dit met name content die opvalt en die aanspreekt. Het is dus erg belangrijk dat je de juiste snaar weet te raken en er zo voor kan zorgen dat je content in de smaak valt bij je doelgroep. Hier komt dan ook weer meteen het belang van het bepalen van die doelgroep naar voren. Je kunt natuurlijk pas gericht content gaan  maken als jij je doelgroep goed bepaald hebt en dus weet wie je wil en moet bereiken. Als je dit helder hebt kun je natuurlijk ook veel makkelijker je content op je doelgroep afstemmen. Daarbij is het verder vooral ook erg belangrijk dat je goed kijkt naar wat je zelf ook wil bereiken met je content. Wil je meer verkopen generen? Wil je vooral meer bekendheid en zichtbaarheid? Wil je een bepaald product of een bepaalde dienst in de schijnwerper zetten. Of wil je er juist voor zorgen dat je een stukje informatie geeft. Dit zijn allemaal verschillende doelen die jij met je content kunt hebben. Het is dan ook van groot belang om te kijken welk doel voor jou het meest belangrijk is zodat je ook weet hoe jij je berichten in kunt richten.

Daarnaast is goede content ook content die blijft hangen. Het is dus belangrijk dat je bericht meteen aanslaat en dat mensen je bericht ook onthouden. Dit kun je doen doormiddel van een ijzersterke tekst maar ook het beeld bij de tekst heeft hier zeker weten invloed op. Kies dan ook voor een pakkend beeld wat bij de lezer blijft hangen zodat je hier je voordeel mee kunt doen.

En tot slot geeft goede content ook zeker weten jouw identiteit als ondernemer weer. Het laat je dus zien wie jij als ondernemer bent en waar jouw onderneming voor staat. Het is erg belangrijk dat dit meteen goed zichtbaar is in je bericht. Dit is namelijk wat je ook graag wil laten zien aan de buitenwereld! Zorg er dus altijd voor dat je trouw bent aan je eigen visie en missie en dat deze door je berichten heen straalt. Een eigen huisstijl die dit uitstraalt is natuurlijk ook al een heel goed idee en zorgt daarnaast voor herkenbaarheid. En ook dat is erg belangrijk en werkt zeker weten in je voordeel.

Breng structuur aan in je berichten

Het meest belangrijke bij content is dat er structuur in zit. Als je goed zichtbaar bent dan heeft dit ook te maken met hoe vaak je iets plaatst en of hier ook een bepaalde regelmaat in zit. Om deze reden is het dus heel erg belangrijk om een goede structuur in je berichten aan te brengen en in de manier van plaatsen zodat je zeker weet dat ze goed gezien en gevonden gaan worden.

Nu kan het best lastig zijn om deze structuur uit de losse pols aan te brengen. Gelukkig kun je dan ook heel handig gebruik maken van een ware content kalender. Hiermee kun je niet alleen heel gemakkelijk een bepaalde structuur aanbrengen in je berichten maar kun je er ook nog eens voor zorgen dat je berichten allemaal vooruit ingepland kunnen worden. En ook dat heeft natuurlijk veel fijne voordelen. Door je berichten vooraf al in te plannen zorg je er namelijk voor dat je langere tijd vooruit kunt plannen, hierdoor maak je het jezelf dus niet alleen een stuk makkelijker maar zorg je er ook nog eens voor dat je niet zo snel een datum vergeet. Het is namelijk belangrijk om een bepaalde regelmaat in je berichten aan te brengen en om op bepaalde belangrijke datums zeker weten wat te posten en mee te liften op bepaalde zoekwoorden. Dit kun je dus ook allemaal al ruim vooruit inplannen zodat je dus zeker weet dat je geen belangrijke datum meer zal gaan vergeten.

Deze structuur in je berichten is dus erg belangrijk en helpt je dus ook om alles goed vorm te geven en om ervoor te zorgen dat alles helemaal loopt. Daarnaast krijg je zo dus ook een hele fijne structuur in je sociale media kanalen en dit merk je ook direct aan het verbeteren van je zichtbaarheid.

Lift mee op feestdagen online

Als er belangrijke evenementen staan te gebeuren of er komen weer feestdagen aan dan zie je dit op social media altijd enorm naar voren komen. Er worden dan veel berichten over geplaatst en het is een belangrijk onderwerp online. Veel mensen zoeken ook op deze datums en dagen en ook dat is natuurlijk heel erg handig want op deze manier kun jij hier dus ook heel handig op meeliften en dus ook zorgen voor meer zichtbaarheid en het groeien van je account.

Het meeliften op deze speciale dagen door het gebruik van de juiste zoekwoorden is dan ook zeker van groot belang voor je social media. Gelukkig kun je dus ook deze dagen alweer heel erg handig inplannen in jouw social media kalender waardoor je er dus ook voor kunt zorgen dat je geen belangrijke datums meer vergeet. Op deze manier is het dan ook heel handig om structuur aan te brengen en kun je hiermee dus al heel ver van te voren zorgen voor een gevuld social media account.

Kies de juiste momenten om te plaatsen

Als je gebruik maakt van je social media en je wil graag je zichtbaarheid verhogen dan is het erg belangrijk om ook echt op het juiste moment je berichten te plaatsen. Er zijn namelijk bepaalde momenten waarop je dus veel meer zichtbaarheid hebt omdat dit de tijdstippen zijn waarop veel mensen vanuit jouw doelgroep online zijn. Het is dus erg belangrijk om deze tijdstippen te benutten en om zo meer zichtbaar te zijn.

Ook hierbij kun je dus weer heel handig gebruik van je social media kalender maken. Op deze kalender kun je natuurlijk al je berichten vooruit al helemaal inplannen maar dus ook op het juiste tijdstip. Hierdoor heb je dus ook de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat juist op een bepaald tijdstip je berichten online komen. Nu kan het natuurlijk in het dagelijks leven zo zijn dat je niet altijd op dit tijdstip in staat bent om wat te plaatsen of je hebt er simpelweg geen erg in. Ook hierbij is het dus enorm handig om ervoor te zorgen dat alles ingesteld staat vooraf en je hier op het moment zelf dus geen omkijken meer naar hebt.

Het juiste moment van plaatsen speelt dus zeker weten een belangrijke rol en mag dus niet overgeslagen worden. Maak ook hierbij dus weer goed gebruik van je content kalender en laat deze handig voor je werken!

Maak jij al handig gebruik van een content kalender

Als je als ondernemer veel bezig bent met social media en al hebt ontdekt hoe dit heel erg in het voordeel van je onderneming kan werken dan is het ook wel erg handig om ervoor te zorgen dat je structuur aanbrengt in het plaatsen van je berichten en dat je dit dus ook op de juiste wijze aanpakt.

Vandaar dat een content kalender ook zeker weten een uitkomst kan bieden, het is dan ook zeker een aanrader om goed gebruik van social media te maken en om er op deze wijze voor te zorgen dat je online goed zichtbaar bent en dat er dus structuur zit in het plaatsen van je berichten.

Een content kalender biedt hierin dan ook een echte uitkomst. Hiermee kun je dus al ver vooraf berichten in plaatsen die dan op het juiste moment online komen en dat is natuurlijk wel heel erg fijn. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je het juiste tijdstip van plaatsen ook in de gaten houdt en dat je berichten dus precies op de juiste momenten online komen.

Daarnaast kun je op deze manier ook handig meeliften op bepaalde zoekwoorden die op speciale dagen veel gebruikt worden, in het dagelijks leven kun je dit al snel vergeten maar als alles vooraf ingepland staat gebeurd dat natuurlijk niet meer zo snel. Vandaar dat een content kalender ook echt onmisbaar is voor iedere ondernemer.