Zichtbaarheid, een onderwerp waar we ongelofelijk veel over kunnen vertellen. Maar waarvan een ding onwijs duidelijk is. Je hebt het nodig voor je onderneming, en het staat eigenlijk in de top drie van benodigdheden voor een succesvolle onderneming. Nu dit duidelijk is verklaard het natuurlijk ook meteen waarom eigenlijk iedere ondernemer van alles uit de kast trekt om maar zo zichtbaar mogelijk te zijn.
En juist hierin schuilt een gevaar. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat jij hier zoveel mee bezig bent dat je dit doet zonder een plan. En dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat dit op de langere termijn tegen je gaat werken. Een goede zichtbaarheid vraagt dus om een plan, ook wel een strategie genoemd. Om die reden is online marketing een groot goed voor iedere ondernemer en onmisbaar bij een goede bedrijfsstrategie.
Nu kunnen wij je zichtbaarheid eigenlijk opstellen als een team, het bestaat namelijk uit verschillende factoren, ook wel spelers genoemd, die bij elkaar zorgen voor het beste resultaat. Namelijk een goede zichtbaarheidsscore voor jouw onderneming. En toch bevat dit team een echte sterspeler, namelijk Social Media. Maar hoe komt dit? Wat zorgt er nu voor dat juist Social Media de sterspeler is van dit team en dus de grootste vinger in de pap heeft? In deze blog leggen wij je dat stap voor stap uit en zetten we onze sterspeler dan ook in de spotlight.
Om alles wat beter duidelijk te maken beginnen we eigenlijk helemaal bij het begin. Namelijk door uit te leggen wat we nu eigenlijk precies verstaan onder Social Media. En dat is eigenlijk vrij simpel, als we het woordenboek er op na slaan komt deze uitleg naar voren. Social Media is de verzamelnaam voor verschillende online platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter waarop gebruikers de inhoud verzorgen. De grote kracht van Social Media is dan ook de interactie en de dialoog tussen de verschillende gebruikers. Dit is dus de uitleg die je kunt vinden als je het woordenboek openslaat en eigenlijk omvat die uitleg ook meteen alles.
Wel is er ook meteen een heel belangrijk punt wat hierin naar voren komt wat we graag meteen even belichten. Er wordt namelijk aangegeven dat gebruikers de inhoud verzorgen. En juist dat is zo waardevol aan Social Media en meteen ook de grote kracht achter dit hele fenomeen.
Nu we dus weten wat Social Media inhoudt is het natuurlijk ook meteen een stuk makkelijker om de kracht hiervan te begrijpen en om te zien hoe dit dus voor heel veel zichtbaarheid kan zorgen!
Als we het hebben over de zichtbaarheid van je onderneming dan is dat dus iets wat uit verschillende factoren bestaat die allemaal met elkaar samenwerken. We kunnen het begrip zichtbaarheid niet zomaar aan een factor ophangen dit is dan ook werkelijk waar een samenspel.
Een geheel team dat op elkaar is ingespeeld en er met elkaar voor zorgt dat ze winnen, en in dit geval betekend dit dus dat jouw onderneming gezien wordt. Dat jou product of dienst kenbaar gemaakt wordt bij het grote publiek en dan ook nog eens bij de juiste doelgroep waardoor je er hopelijk uiteindelijk handel mee kunt realiseren en een mooie winst. Dat is uiteindelijk natuurlijk wel het doel van iedere ondernemer.
Maar naar dit doel toe zijn verschillende stappen te nemen. En eentje daarvan is dus het omhoog krijgen van je zichtbaarheid. En dit kan vaak voor een flinke uitdaging zorgen, je bent namelijk niet de enige vis in de zee. En juist daardoor moet je op zoek naar mogelijkheden om jezelf te onderscheiden en om te zorgen dat jij zichtbaarder bent dan de rest. En daar komt die sterspeler dus weer om de hoek kijken.
Bij de uitleg van de term Social Media kwam het net meteen al even naar voren. De verklaring van het woord gaf al aan dat het met name gaat om informatie die gebruikers van de verschillende Social Media platformen zelf plaatsen. En juist deze informatie maakt Social Media dus werkelijk waar tot een andere speler dan de rest van het team en dus ook echt tot een succes speler.
Anders dan veel andere factoren kun je Social Media dus zelf vormgeven. Hier heb je enorm veel vrijheid in maar het is daarnaast ook meteen een valkuil als je niet oplet. Social Media werkt namelijk ook nog eens enorm snel. Let dus goed op wat je graag wil dat gezien wordt en bescherm hetgeen dat je niet graag openbaar wil maken dan ook goed. Op deze manier laat jij Social Media voor je werken en niet tegen je en dat is ontzettend waardevol.
Het fijne van Social Media is dat als een bericht van je eenmaal goed valt het zich ook als vanzelf als een razendsnel vuurtje kan verspreiden. En je snapt natuurlijk vast wel dat dit enorm fijn is! Op die manier kun je dus heel snel de juiste informatie op de juiste plekken krijgen en je diensten en producten dus kenbaar maken aan het grote publiek. En dat is natuurlijk wat iedere ondernemer nodig heeft en waar je dus ook onwijs van kunt profiteren.
We kunnen dus wel stellen dat de kracht van Social Media een hele bijzondere kracht is die hele mooie dingen kan bereiken en dat maakt deze kracht dan ook meer dan de moeite waard om rekening mee te houden.
Maar wat maakt juist Social Media nu tot die sterspeler binnen jouw zichtbaarheidsteam? Dat heeft natuurlijk even de nodige uitleg nodig. Ten eerste is het natuurlijk zo dat alle Social Media platformen bij elkaar een onwijs groot bereik hebben. Hier profiteer je dus al snel heel erg van doordat je jouw diensten en producten dus op deze wijze heel snel zichtbaar kan maken aan een heel groot publiek.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat Social Media versterkend werkt op alle andere manieren die je gebruikt om zichtbaarheid voor je onderneming te krijgen. En juist dat maakt Social Media zo waardevol. Social Media heeft de kracht om berichten te delen in een hele grote groep, maar ook nog eens de kracht om deze groep te specificeren mocht dit nodig zijn waardoor je dus heel handig en snel ook nog eens precies de juiste doelgroep voor jouw dienst of product kunt bereiken.
Je kunt hiermee leeftijden, woonplaatsen, interesses en noem het maar op filteren waardoor je uiteindelijk heel erg precies je doel kunt bereiken. En dat is voor iedere ondernemer een groot goed en dus ook goud waard voor je onderneming.
Er is geen andere manier waarmee je zo snel zo veel reclame voor je onderneming kunt maken en ook nog eens zo specifiek. Daarnaast is het bereik ook nog eens vrij goed te monitoren waardoor je dus ook nog eens resultaten hebt en deze weer tijdig bij kunt sturen. Het is dus wel veilig om te zeggen dat jouw zichtbaarheidsteam nergens is zonder hun sterspeler.
Net als iedere andere factor heeft ook Social Media zo wat valkuilen en het is wel belangrijk om ook deze goed in het oog te houden zodat je daar niet in stapt. Ten eerste is het zo dat je ontzettend zorgvuldig moet zijn over welke informatie je naar buiten brengt, zowel privé als zakelijk want werkelijk alles is te herleiden. Daarnaast speelt ook de snelheid van Social Media hierin een rol, dit voordeel kan in dit geval namelijk heel snel een nadeel worden als het over de verkeerde informatie gaat.
Ook is het zo dat Social Media heel veel vissen in de zee heeft en dus heel veel kapers op de kust. Het kan dus soms flink wat moeite kosten om hier bovenuit te steken en om op te vallen. Nu zijn hier natuurlijk wel weer allerlei manieren voor en het is dan ook zeker slim om deze te benutten. Zorg ervoor dat je opvalt, dat je weet hoe Social Media werkt en dat je de specialisten hiervoor aan het werk zet. Op deze wijze haal je alles uit Social Media wat erin zit en laat je het dus echt optimaal voor je werken!
Zoals je ziet heeft Social Media dus ook een aantal valkuilen en is het wel slim om jezelf hiervan bewust te zijn en om er zo dus voor te zorgen dat je Social Media op de juiste manier gebruikt waardoor je er enkel maar de vruchten van kunt plukken voor je onderneming!
Als jij graag wil dat jij jouw sterspeler optimaal inzet dan is het enorm van belang om je kansen te spreiden. Zoals je wellicht wel weet zijn er verschillende Social Media platformen. Als jij de werking van Social Media voor je onderneming optimaal wil benutten en zelfs wil versterken dan is het aan te raden om al deze platformen te gebruiken en in te zetten.
Zorg dus dat je zowel Facebook, als Twitter en Instagram gebruikt. Alleen zo zorg je er dus voor dat het effect optimaal zal zijn en laat dat nu net de bedoeling zijn. Het spreiden van je kansen is in dit geval dus zeer zeker een hele grote aanrader. Niet iedereen maakt namelijk van alle kanalen gebruik dus als jij wel zorgt dat je op al deze kanalen zichtbaar bent dan spreid je dus je kansen en heb je onderaan de streep dus ook de beste kansen om jouw doelgroep te bereiken.
Ook zorg je er op deze wijze voor dat je berichten elkaar versterken. Als ze op meerdere platformen gedeeld worden ontstaat er vervolgens dus ook weer een soort sneeuwbaleffect waardoor je berichten dus ook meteen weer veel meer zichtbaarheid krijgen. En laat dat nu precies zijn waar jij je op richt!
Het spreiden van je kansen is dus zeer zeker een heel erg goed idee en kan dan ook een hele grote en positieve bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van jouw onderneming.
Als onderneming is het dus een heel erg goed idee om een zichtbaarheidsteam op te stellen. Een team waarbij je alle facetten van zichtbaarheid voor je onderneming belicht en ook afdekt zodat overal voldoende aandacht aan besteed zal worden. En juist dat is enorm positief en heeft ook een hele positieve uitwerking op de zichtbaarheid van je onderneming.
En zoals we je in deze blog hebben laten zien speelt Social Media hierin de sterspeler rol. Juist deze speler is niet alleen enorm veelzijdig en heeft een heel groot bereik maar versterkt daarnaast ook nog eens de andere spelers en juist dat is zo ontzettend belangrijk en zorgt ervoor dat juist Social Media de sterspeler van het team is.
En als je dan ook nog eens je kansen gaat spreiden en Social Media op verschillende manieren in gaat zetten door gebruik te maken van verschillende platformen dan is het plaatje natuurlijk helemaal compleet.
Zet je Social Media dan ook goed en slim in volgens een bepaalde strategie en laat deze vervolgens voor je werken. We weten zeker dat je dit vervolgens direct op allerlei manieren terugvertaald ziet. Vaak gaan je verkopen omhoog, nemen je zoekopdrachten toe en ga zo maar door. Met recht dus een sterspeler binnen jouw zichtbaarheidsteam!