Hoe maak je de perfecte landingspagina voor je website?

divider_round_bottom

Als je een beetje bekend bent in de online wereld en het bouwen van een website dan weet je waarschijnlijk wel wat een landingspagina is. Mocht dat nu niet het geval zijn dan helpen wij je natuurlijk graag een handje op weg. Een landingspagina is namelijk een essentieel onderdeel van elke website. Het is de plek waar een bezoeker als eerste terecht komt als hij op een pagina link geklikt heeft. Je kunt je dus vast wel voorstellen dat deze landingspagina van onwijs belang is en dat het dan ook erg belangrijk is dat deze pagina meteen aanspreekt en de juiste informatie aan de bezoekers geeft.

Je wil onderaan de streep de bezoeker graag aanzetten tot verdere actie en daar is een landingspagina dus bij uitstek geschikt voor. Maar waar moet een goede landingspagina dan eigenlijk allemaal aan voldoen? En hoe zorg je er eigenlijk voor dat de landingspagina zo goed in elkaar zit dat hij dus ook aanzet tot verdere actie? In deze blog geven wij je graag enkele tips om je wat verder op weg te helpen en om onderaan de streep de perfecte landingspagina te realiseren. Lees je met ons mee?

Het bepalen van een doelstelling

Voordat je echt gaat beginnen met het ontwerpen en inrichten van je landingspagina is het wel heel erg belangrijk om je doelen te bepalen. Dus wat wil je bereiken met deze landingspagina en waar moet hij bezoekers toe verleiden? Het is heel belangrijk om dit eerst goed voor ogen te hebben zodat je daarna de mogelijkheden hebt om dit ook op deze wijze vorm te geven.

Als je geen concreet doel hebt kan het best lastig zijn om te weten waar je moet beginnen en daarnaast heb je dan ook een beetje het gevaar dat je zomaar wat gaat doen. Het is dan ook veel slimmer om dit volgens een concreet plan met een doel te realiseren zodat je precies weet hoe je alles het beste vorm kunt geven.

Een voorbeeld van een doel is bijvoorbeeld dat je graag wil dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of het kan zo zijn dat je juist graag wil dat ze een product kopen en dat je een bepaalde aanbieding daarvoor kenbaar wil maken, maar ook kan het zo zijn dat je wil dat ze contact met je opnemen.

Welk doel je ook hebt het is belangrijk om dit goed in het oog te houden en vervolgens je landingspagina daar op in te stellen voor het beste resultaat.

Het maken van een sterke kop

Als we dan gaan kijken naar de landingspagina zelf en de inrichting hiervan dan zijn er ook een aantal dingen enorm belangrijk. Ten eerste is het echt van belang om een goede kop te hebben. Dit is eigenlijk al de helft van het werk. Met een goede kop trek je dan ook mensen naar je landingspagina toe en zorg je er daarnaast voor dat het  meteen aanspreekt en duidelijk is waar het over gaat.

Het is dan ook erg belangrijk om een aantrekkelijke en sterke kop te maken die ook meteen de aandacht trekt maar daarnaast dus ook duidelijk is. Je wil eigenlijk als bezoeker meteen weten waar het over gaat en het verleidt je dan ook vaak wel tot actie.

Juist als de kop sterk is zorgt het ervoor dat mensen in actie komen en blijven of doorklikken op je website. Als je kop niet sterk is dan  is het tegenovergestelde helaas ook waar. Dan kun je dus al heel snel bezoekers weer verliezen die afhaken en ook niet meer verder kijken op jouw website en dat is natuurlijk wel heel erg zonde.

Zorg dus voor een aantrekkelijke en vooral krachtige kop die direct aanspreekt en die ook volledig past bij de missie en visie van jouw onderneming. Je persoonlijkheid mag hier ook prima in doorspreken!

Gebruik een afbeelding of video

Het is natuurlijk al langer bekend dat bewegend beeld over het algemeen veel bezoekers trekt. Mensen vinden het nu eenmaal al sneller interessant als ze een filmpje of een foto op een website zien en  klikken dan eerder door. Daarnaast zet het dan ook kracht bij je boodschap als ondernemer. Gebruik daarnaast ook visuele elementen die aansluiten bij het doel van je pagina die de bezoeker ook nog eens helpt om de boodschap beter te begrijpen van je onderneming.

Op meerdere vlakken is het dan ook een heel erg goed idee om te kijken of je een afbeelding of anders een video toe kunt voegen aan je landingspagina. Dit maakt je landingspagina dan ook zeker weten tot een succes en zorgt ervoor dat er nog meer bezoekers blijven hangen of doorschakelen naar je daadwerkelijke website en hier over gaan tot een aankoop of actie.

Zorg voor een duidelijke inhoud

Een ander belangrijk punt is het zorgdragen voor een duidelijke inhoudt. Dit mag dan ook zeker weten niet vergeten worden. Je wil als ondernemer natuurlijk graag je boodschap overbrengen en het is dan ook erg belangrijk om dit goed en duidelijk te doen.

Als jij zorgt voor een landingspagina dan wil je dat het op deze landingspagina meteen duidelijk is wat er allemaal moet gebeuren of waar jouw onderneming voor staat. Het is dan ook van belang dat de landingspagina dit meteen aangeeft en dat je op die wijze dus ook meteen goed kunt zien welke actie je kunt ondernemen of hoe je kunt zorgen voor meer informatie.

Gebruik dan ook het liefste duidelijke taal en geen vakjargon en daarnaast is het ook slim om lange stukken tekst te vermijden, zorg voor duidelijke zinnen kort en bondig uiteraard zonder taalfouten en maak daarnaast gebruik van bullets en andere visuele elementen om de inhoudt nog beter te structureren zodat het prettig en overzichtelijk oogt.

Gebruik een sterke call to action

Onderaan de streep wil je natuurlijk de bezoeker in actie krijgen. Een call to action is dan ook een essentieel onderdeel van je landingspagina. Het is de knop waarop de bezoeker moet klikken om de gewenste actie te ondernemen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de call to action opvallend is en dat de tekst duidelijk is en aangeeft wat er gaat gebeuren als je er op hebt geklikt.

Dit alles zorgt er dus voor dat de bezoeker van je website in actie komt en dat is natuurlijk wel heel erg prettig. Kijk dan ook goed hoe je deze call to action het beste vorm kunt geven zodat het hele plaatje klopt onderaan de streep.

Een sterke call to action is dan ook zeker weten de sleutel tot succes met je website en mag dan ook niet vergeten worden.

Het testen en optimaliseren van je landingspagina

En als je de landingspagina dan eenmaal hebt vormgegeven wil je natuurlijk ook wel erg graag weten of deze zijn werk goed doet en aan al je wensen voldoet. Vandaar dat het dan ook erg belangrijk is om je landingspagina te testen en zo dus te kijken of hij doet wat jij voor ogen hebt. Mocht dit dan niet het geval zijn dan is het natuurlijk wel heel fijn om te kijken hoe en waar jij je landingspagina nog kunt optimaliseren voor een nog beter resultaat. Gelukkig kan dit dan ook op verschillende manieren en kun je er op deze wijze aan schaven totdat het volledig aan je wensen voldoet.

Het testen is dan ook zeker weten een belangrijk onderdeel waar je ook wel even de nodige tijd en aandacht aan moet besteden maar daarna heb je wel een heel fijn resultaat waar je dan ook zeker weten je voordeel mee kan doen.

Een pagina die goed werkt heeft een streepje voor

Je kent het vast wel. Je wil graag een pagina bezoeken maar het lijkt wel eindeloos te duren voordat de pagina klaar is met laden. Op een gegeven moment ben je hier dan ook wel een beetje klaar mee en sluit je de pagina weer af zonder dat je verder actie hebt ondernomen.

De laadtijd van een pagina is dan ook enorm van belang. We willen allemaal niet te veel tijd kwijt zijn aan het wachten op het laden van een pagina maar gebruiken deze dan ook liever meteen op de juiste wijze. Het is dan ook belangrijk om goed te kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat de landingspagina snel en optimaal werkt zodat je hier dus geen omkijken naar hebt.

Optimaliseer daarnaast ook afbeeldingen en video’s en gebruik caching en compressie om de laadtijd te verbeteren. Dit alles draagt dan ook zeker weten bij aan een betere ervaring van je bezoekers.

De perfecte ladingspagina realiseren

Door deze tips te volgen ben jij hard op weg om de perfecte landingspagina te realiseren voor de bezoekers. En dit werpt zeer zeker zijn vruchten af. Als je landingspagina namelijk helemaal op orde is en doet wat hij moet doen dan is het natuurlijk wel een erg fijn voordeel.

Zoals je ziet zijn er gelukkig dus zeker well een aantal fijne tips die je gebruiken kunt om de ervaring van jouw landingspagina te optimaliseren en om er dus voor te zorgen dat jouw landingspagina goed gevonden gaat worden en daarnaast ook nog eens prettig is in het gebruik waardoor bezoekers terug blijven komen. Een fijn voordeel dus!