Als je een eigen onderneming hebt dan wil je graag zoveel mogelijk zichtbaar zijn. Met andere woorden je wil een groot bereik hebben. En dat is natuurlijk ook logisch want een groot bereik betekend een grotere kans op klandizie en dit houdt uiteraard automatisch weer meer omzet voor je onderneming in. Niet zo verwonderlijk dus dat je zichtbaarheid een enorm belangrijke pijler is van je onderneming. Eentje waar je ook zeker wel de nodige aandacht aan mag besteden.
Wat we graag willen is dus een grote zichtbaarheid vertaald in een groot bereik en uiteindelijk meer omzet. Dit betekend dus dat je goed vindbaar moet zijn voor potentiële klanten. Wat je het liefste wil is dat deze klanten je zonder moeite kunnen vinden en vervolgens met je in zee gaan. Dat gevonden worden belangrijk is dat is een feit maar wat we vaak een beetje vergeten is wat deze potentiële klant vervolgens te zien krijgt.
Vaak gaat onze aandacht dus vooral uit naar het zorgen voor een groter bereik terwijl hetgeen men te zien krijgt als we gevonden worden minstens zo belangrijk is. In deze blog gaan we het met name hebben over social media accounts en hoe je deze voor je onderneming kunt laten werken. Uiteraard is de vindbaarheid en zichtbaarheid hierin van groot belang maar daarnaast ook de invulling en de uitstraling die je eraan geeft. Ze zijn daadwerkelijk het visitekaartje van je onderneming en we weten allemaal hoe belangrijk die eerste indruk kan zijn. De hoogste tijd om dus eens goed te gaan kijken wat we van deze social media accounts kunnen verwachten en hoe we ze voor ons kunnen laten werken.
Ten eerste is het natuurlijk enorm belangrijk om te beseffen dat social media een erg krachtig middel is. Het heeft natuurlijk al jarenlang een zeer prominente plek als het gaat om een goede marketingstrategie en daarnaast gebruiken we het allemaal ook nog eens op persoonlijk vlak. Een gouden zet dus en tegenwoordig dan ook de meest gebruikte manier van advertising.
Social media kanalen hebben ten eerste een enorm groot bereik het is dus heel handig om via een social media account direct een grote groep mensen te bereiken. En dat is iets wat je als ondernemer natuurlijk graag wil. Wel met de kanttekening erbij dat het zinvol is om wel de juiste groep mensen via deze weg te bereiken doormiddel van targetting. Zodat je zeker weet dat jij jouw doelgroep bereikt.
Dat social media een krachtig middel is dat kunnen we dus wel stellen maar naast alle voordelen is er toch ook wel een nadeel te vinden. En dit nadeel gaat vooral spelen als jij je social media niet op de juiste wijze gebruikt of als jij je niet voldoende bewust bent van de zichtbaarheid ervan.
Het zorgt er namelijk ook voor dat alles wat je plaatst of alles wat er over je geplaatst wordt direct een grote groep mensen bereikt. Dit kan natuurlijk heel positief zijn maar op het moment dat dit om negatieve informatie gaat kan dit ook enorm tegen je werken. Er zijn zelfs mensen die beweren dat op deze manier social media juist een enorm nadeel is geworden.
Nu hoeft dit zeker niet zo te zijn maar hangt alles dus af van de manier waarop jij social media gebruikt en hoe jij dus je social media accounts voor je laat werken.
We hoeven je natuurlijk niet te vertellen hoe belangrijk een eerste indruk is. Een eerste indruk blijft bij veel mensen vaak langere tijd hangen. Daarna is het vaak ook gebleken dat een eerste indruk heel moeilijk weer te verdringen is. Als een eerste indruk dus negatief is dan is het echter bijna onmogelijk om deze weer te vervangen door een positieve eerste indruk.
Je kunt je wel voorstellen hoe belangrijk de uitstraling van de social media accounts van je onderneming dan ook is. Als deze namelijk niet voldoen of zelfs negatief ogen dan blijft dit bij mensen hangen. Het zal daarna onwijs moeilijk zijn om hier nog een positief geluid tegenover te zetten. Het is dan ook belangrijk om je hier goed bewust van te zijn en ook pas een social media account voor je onderneming te lanceren als je zeker weet dat het helemaal op orde is.
Er zijn dus een aantal belangrijke punten voor je social media account waar je even goed op moet letten. Ten eerste is dat de juiste contact informatie. Vaak zien we dat hierin nogal eens een foutje wordt gemaakt en dat is natuurlijk funest. Op deze manier kun je dus daadwerkelijk klanten mislopen doordat zij afhaken nadat ze geen juiste informatie kunnen bemachtigen.
Ook is het belangrijk om er op te letten dat deze informatie goed zichtbaar is. Ook hier zit namelijk verschil in. Als je op je social media account komt dan zou de contact informatie eigenlijk direct zichtbaar moeten zijn. Het helpt dan ook niet om deze ergens onderaan je account te vermelden. Soms zien we zelfs dat er helemaal geen contact informatie vermeld wordt en dat is daadwerkelijk echt een gemiste kans. De juiste contact informatie is dus ontzettend belangrijk en een groot aandachtspunt voor je social media accounts.
Daarnaast is het ook erg belangrijk om goed te letten op de uitstraling van het account. Het is erg belangrijk om deze helemaal op orde te hebben en te zorgen dat deze past bij wat je met je onderneming graag uit wil stralen en waar je voor staat. Ook hiermee laat je namelijk weer een eerste indruk achter en het is natuurlijk wel van belang dat dit de juiste is. Dus ook de uitstraling van je social media profiel is zeker weten iets om aandacht aan te besteden.
En dan komen we bij de link met je persoonlijke social media accounts. Over het algemeen is er altijd wel een link te leggen tussen jouw persoonlijke social media accounts en die van je onderneming. Nu wil je natuurlijk wel graag dat dit een match met elkaar vormt. Vandaar dat het belangrijk kan zijn om ervoor te zorgen dat je persoonlijke social media accounts afgeschermd zijn zodat eventuele klanten hier niet zomaar op te recht komen en op deze wijze van alles over je te weten komen. Mocht je niet voor deze optie kiezen zorg er dan voor dat er enkel de juiste informatie te vinden is.
Ook kan het zinvol zijn om goed te kijken naar welke accounts je volgt en welke berichten je een like geeft vanaf je zakelijke social media accounts. Want onthoud dat ook dit allemaal terug te zien is. Op deze manier kun je soms ook geassocieerd worden aan iets waar je helemaal niet als bedrijf aan gelinkt wil worden. Kortom wees je hier dus altijd bewust van.
We hebben je nu verteld waar je allemaal op moet letten maar het is natuurlijk vooral ook fijn om te weten hoe jij je social media account zo slim mogelijk in kunt zetten om meer klanten te bereiken. Ten eerste is het slim om je zichtbaarheid te vergroten. En dat kun je natuurlijk weer op heel veel verschillende manieren doen.
Zo kun je veel tags plaatsen die jouw doelgroep aanspreken, als potentiële klanten vervolgens op deze tags zoeken komen ze al snel bij jou terecht. Maar ook kun je ervoor zorgen dat je berichten van andere accounts een like geeft of deze zelfs deelt als dit in je straatje past en je volgers aanspreekt.
Daarnaast is het vooral ook erg slim om te reageren onder berichten van anderen. Op deze manier leg je echt contact met je volgers en dit trekt vaak ook weer andere volgers aan. Daarnaast zorg je er op deze manier ook voor dat je betrouwbaar overkomt en ook dat is natuurlijk een belangrijk punt. Kortom interactie is van groot belang als jij je social media accounts voor je wil laten werken.
Ook is het slim om te kijken op welke tijdstippen je iets plaatst. Dit heeft namelijk wel degelijk invloed op de zichtbaarheid van je berichten. Wel is het zo dat dit natuurlijk per doelgroep verschilt vandaar dat we ook altijd eerst aanraden om goed je eigen doelgroep te bepalen zodat je vervolgens weet waar je aan toe bent en hoe je ze dus ook het beste kunt bereiken.
Al deze punten helpen enorm mee om jouw social media account op een slimme manier in te zetten ten bate van je onderneming. Het is dan ook de manier om reclame te maken vandaag de dag en ook de meest effectieve manier.
Als je gebruik maakt van je social media accounts voor je onderneming dan is het heel slim om veel krachtige berichten te plaatsen. Hiermee bedoelen we dat de berichten het meeste effect hebben als ze als het ware een beetje herrie maken. Zorg dat je opvalt en dat jouw bericht er uitspringt. Op deze manier maak je dan ook de meeste kans om klanten aan te spreken en om dus ook echt op te vallen.
Daarna komt natuurlijk wel weer het stukje informatie voorziening naar boven, want als je eenmaal goed opvalt ben je er natuurlijk nog niet. Het is dan wel zo slim als je vervolgens goed door kunt pakken en er dus ook voor kunt zorgen dat de juiste informatie zichtbaar is zodat klanten eventueel direct contact met je op kunnen nemen.
Krachtige, bijzondere en duidelijke berichten plaatsen kan je dan ook zeker weten helpen om een stuk verder te komen en om je social media accounts dus ook het werk voor je te laten doen.
Zoals je dus wel kunt lezen is het belangrijk om voldoende aandacht aan je sociale media accounts te besteden. Op deze manier haal je dus het beste klanten binnen en krijgen deze klanten ook meteen een goed beeld van jou en je onderneming. Des te meer belangrijk dus om er voor te zorgen dat de eerste indruk direct een goede en positieve indruk is. Als dit namelijk niet het geval is dan ga je zeker weten klanten mislopen en dat wil je natuurlijk niet op je geweten hebben.
Daarnaast zijn je social media kanalen ook een heel handig middel om je zichtbaarheid en je bereik te vergroten. Ook is het een fijne manier om iets van je onderneming te laten zien en op deze manier dus ook interactie met je klanten te krijgen. Dit kan zo zelfs leiden tot hele fijne en waardevolle informatie waarmee jij jouw producten of diensten kunt verbeteren en zo uiteindelijk nog meer omzet kunt genereren.
Als je social media dus op de juiste wijze inzet en dit vooral ook slim en compleet doet dan kan het een onmisbare schakel zijn binnen jouw onderneming. Wel is het zo dat je jezelf ook bewust moet zijn van de andere kant van social media en dat is namelijk dat alles terug te vinden is. Het is dan ook belangrijk om jezelf goed bewust te zijn van het feit dat alles wat je plaatst gevonden kan worden. Zowel zakelijk als privé, het kan dan ook zeker een aanrader zijn om deze twee los van elkaar te houden en om je persoonlijke gegevens goed af te schermen.
Wel is het natuurlijk zinvol om je zakelijke contactgegevens zeer prominent in beeld te brengen want je wil je potentiële klanten natuurlijk niet kwijt raken en hen geen strobreed in de weg leggen om jou te kunnen bereiken. Kortom op de juiste wijze ingezet kan social media van onschatbare waarde voor jouw onderneming zijn!