Contentmarketing is een effectieve manier om jouw online aanwezigheid te vergroten en jouw doelgroep te bereiken. Door waardevolle en relevante inhoud te creëren, kun je een relatie opbouwen met jouw publiek en hun vertrouwen winnen. Om jouw online aanwezigheid te vergroten met contentmarketing, moet je een goed doordachte contentstrategie ontwikkelen die past bij jouw merk en doelgroep. Dit omvat het bepalen van jouw doelen, doelgroep, het type content dat je wilt maken, en het kiezen van de kanalen waarop je jouw content wilt publiceren. Denk hierbij aan blogposts, video’s, infographics, sociale media en e-mailmarketing. Het is belangrijk om inhoud te maken die relevant, interessant en nuttig is voor jouw doelgroep, en om consistent te zijn met jouw publicatieschema. Door dit te doen, kun je de betrokkenheid en interactie met jouw publiek vergroten, de zichtbaarheid van jouw merk vergroten en jouw online aanwezigheid versterken.
En juist die online aanwezigheid is op zoveel vlakken heel erg waardevol voor jouw onderneming en dus ook echt iets waar je aan moet werken. En zoals we je lieten zien zijn er dus voldoende manieren om die online aanwezigheid op peil te houden of juist uit te breiden. Het enige wat van belang is, die moet je wel op de juiste wijze doen. Alleen dan heb je er namelijk voldoende effect van en kun je er dus echt de voordelen van ervaren.
In deze blog helpen wij jou dan ook graag een handje op weg en laten wij je zien hoe je kunt werken aan die online aanwezigheid maar met name hoe je dit doormiddel van contentmarketing kunt doen. Lees je met ons mee?
Ten eerste is het heel erg belangrijk om te weten voor wie jij content gaat maken. Wie is jouw doelgroep en waar liggen hun interesses, behoeften en uitdagingen. Het is heel erg belangrijk om dit dus eerst goed helder te krijgen. Dit gaat je vervolgens dan ook enorm helpen bij het maken van gerichte en waardevolle inhoud die dus ook heel erg goed aansluit bij jouw doelgroep.
En als die content dus beter aansluit zal die ook beter gevonden worden en dus veel meer betrokkenheid genereren. En dat is natuurlijk precies wat jij graag wil en ook wat jouw gaat helpen om jouw online zichtbaarheid en aanwezigheid te vergroten en uiteindelijk ook voor omzet gaat zorgen.
Het leren kennen van je doelgroep is overigens sowieso altijd een heel erg goed idee en heel waardevol voor je onderneming op veel verschillende vlakken, zo kun je er ook je diensten en producten veel beter mee afstemmen en aan laten sluiten bij je doelgroep. Dit komt de zaken weer enorm ten goede.
Het kennen van de doelgroep is natuurlijk een ding, en vooral ook een belangrijk ding. Maar er zijn nog veel meer punten die een grote rol spelen bij jouw online aanwezigheid. Het is bijvoorbeeld ook er van belang om een contentstrategie te ontwikkelen die past bij jouw merk en de doelgroep. Hiervoor moet je dus eerst weer goed die doelgroep in beeld hebben maar als het goed is heb je dit nu op orde. Vervolgens is het dus wel zo slim om te kijken welk type content je wil gaan maken en welke dus ook aanslaat bij de doelgroep.
Maar niet alleen het type content speelt een rol bij deze strategie ook hoe vaak je content wil publiceren en op welke kanalen je dit wil gaan doen is van belang. En hierbij is het dus wederom weer belangrijk dat jij je doelgroep goed in beeld hebt zodat jij ook weet op welke kanalen zij zichtbaar en aanwezig zijn. Uiteindelijk kun je hier dus de content en de manier van plaatsen op aan passen. Zo zorg je er dus voor dat je opvalt en ook echt wat kan bereiken. En zo laat jij dus ook je content voor je werken. Precies waar contentmarkering dan ook voor staat.
Als je een bericht gaat plaatsen dan is het wel zo fijn als de inhoud hiervan waardevol is. Dit helpt mensen om het bericht ook op waarde te schatten en zo stellen ze jouw berichten ook op prijs. Zo kun je goed kijken of de inhoudt die je kiest wel relevant of nuttig is en informatief voor jouw doelgroep. Je wil natuurlijk wel dat ze er iets aan hebben. Daarnaast zijn er ook verschillende manieren om deze inhoudt bij je doelgroep te brengen.
Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het maken van blogposts maar ook video’s of infographics en e-books. Kortom je kunt alle kanten op en al deze manieren dus ook gebruiken om de inhoudt bij de consument te krijgen. Een hele fijne manier dus want je hebt zo dus enorm veel vrijheid en mogelijkheden te pakken.
Als je die waardevolle inhoudt te pakken hebt dan ben je al een heel eind goed op weg. Maar je bent er nog niet helemaal. Je wil natuurlijk ook dat deze inhoudt zo goed en zoveel mogelijk gezien gaat worden. Gelukkig kan dit dan ook op een aantal verschillende manieren. Ten eerste is het slim om jouw inhoudt op verschillende kanalen te delen. Denk bijvoorbeeld aan social media, e-mail en jouw website. Zorg er dan ook vervolgens weer voor dat deze inhoudt gemakkelijk deelbaar is en moedig jouw volgers ook weer aan om deze inhoudt door te delen met hun netwerk.
Hoe meer het verder gedeeld wordt hoe groter het uiteindelijke bereik ook zal zijn. En juist dat is wat je natuurlijk ook heel erg graag terug wil gaan zien. Op deze wijze ontstaat er dan ook een sneeuwbaleffect en dat wil je natuurlijk maar wat graag bereiken. Uiteindelijk gaat zo je content dus voor je werken en voor jou aan de slag zonder dat je hier zelf heel veel moeite voor hoeft te doen. Gemakkelijker kan het bijna niet.
Nu is het een ding om aan de slag te gaan met je online zichtbaarheid en aanwezigheid en om goede content te maken. Maar we weten allemaal dat meten weten is. En vandaar dat het dan ook zeker weten altijd belangrijk is om de resultaten in de gaten te houden en om dus te blijven meten.
Dit doe je dan ook als volgt. Volg de prestaties van jouw content op de voet en kijk goed naar wat het doet. Daarnaast is het ook wel zo handig om de content te analyseren en te kijken welke soorten content op welke kanalen het meest effectief zijn. Het is zeker niet zo dat alle content ook op ieder kanaal effectief is. Hier moet je soms ook even goed naar kijken en de juiste content aan het juiste kanaal koppelen om zo dus het beste effect te bereiken.
Door goed te meten kun je heel erg veel waardevolle informatie vergaren waar je vervolgens enorm veel aan hebt voor je onderneming.
Als je dus gaat meten kun je veel informatie vinden over wat jouw content doet en hoe jouw content gevonden wordt. Het kan dan soms nodig zijn om jouw content te optimaliseren om nog betere resultaten te bereiken. Gelukkig kun je dit dus ook heel erg goed doen als je deze waardevolle informatie hebt ontvangen. Dit is dan ook een heel erg groot voordeel van het meten. Door te meten heb je inkijk in wat de content voor je doet en kun je dus eventueel hele fijne aanpassingen maken.
Optimaliseren is overigens alleen een goed idee als je daadwerkelijk durft te verbeteren en ook niet bang bent om soms een andere route in te slaan. Maar als dit niet het geval is dan kan optimaliseren onwijs waardevol en slim zijn en iets waar je zeker weten heel veel aan kan hebben.
Uiteindelijk valt of staat jou online aanwezigheid en zichtbaarheid en de mate waarin jij deze voor je kan laten werken dan ook helemaal met de juiste contentmarketing. Als je dit namelijk goed op orde hebt kun je er heel gemakkelijk voor zorgen dat je jouw content van de juiste informatie voorziet en dus van de juiste inhoudt. En deze inhoudt kun je weer volledig aanpassen op jouw doelgroep en ook dat is natuurlijk heel erg waardevol. Daarnaast is het ook vooral erg fijn en leuk om te kijken hoe je vervolgens deze inhoudt op de juiste plekken terecht kan laten komen.
Door het effect van de berichten goed te meten kun je uiteindelijk prima zien welke inhoudt aanslaat en deze informatie vervolgens gebruiken voor een goede strategie. Ook kun je zo dus prima zien hoe dit aanslaat en of dit dus ook nut heeft.
Daarnaast kun je vervolgens ook weer heel erg goed het verspreiden van de informatie aanpakken en er meer kanten mee op zodat je uiteindelijk alles dus heel erg goed voor je laat werken. Maak er zo dus een fijn totaal plaatje van waar je veel profijt van kan hebben. Zo weet je dus en dat je een goede contentmarketing op poten zet maar ook nog eens eentje die zijn werk goed doet.