Heb jij jouw persoonlijke branding op orde

divider_round_bottom

Als ondernemer zijn er een aantal manieren om jezelf te onderscheiden en om te werken aan de zichtbaarheid van je onderneming, ten eerste wil je natuurlijk zo goed mogelijk laten zien wie je bent en waar je voor staat  maar ook de diensten of producten van je onderneming wil je natuurlijk goed zichtbaar kunnen maken aan het grote publiek.

De balans tussen je eigen persoonlijkheid en een stukje zakelijkheid is vaak een lastige. Je wil graag je eigen persoonlijkheid door laten schemeren omdat dit is wie je bent en waar je voor staat maar daarnaast wil je het ook zakelijk houden en privé en zaken graag van elkaar scheiden. En dan is het ook nog eens belangrijk dat al deze informatie over jou en je onderneming consistent naar buiten komt zodat je herkenbaar bent en in het zicht blijft. Alles bij elkaar dus een flinke uitdaging waar dan ook een aantal verschillende factoren bij komen kijken.

Een van de meest belangrijke dingen is dan ook je persoonlijke branding. Dit is eigenlijk je persoonlijke handschrift van je onderneming. Hiermee onderscheid jij jezelf van de rest en maak je ook meteen goed zichtbaar waar jij met je onderneming voor staat. Een belangrijk onderdeel dus wat ook zeker de nodige aandacht verdiend.

Maar hoe zorg je nu voor een goede branding? Welke zaken komen daar eigenlijk allemaal bij kijken? En op welke punten moet je goed letten? Lees je met ons mee?

Wat is branding eigenlijk precies

Voor dat we verder gaan beschrijven we eerst eens even voor je wat branding nu eigenlijk precies betekend. Want wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met deze term. Als we het woordenboek erop naslaan krijgen we de volgende verklaring. Branding is een Engels woord dat voorkomt uit het woord “brand” en dat is vrij vertaald merk. Het staat dan ook voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat een merk oproept bij het publiek en het beeld dat men bij een merk krijgt.

Je  kunt je na deze verklaring gelezen te hebben natuurlijk wel heel erg goed voorstellen hoe belangrijk branding dus eigenlijk is en hoeveel het dan ook kan zeggen over je onderneming. Het is dan ook de uitgelezen kans om de identiteit van zowel jou als je bedrijf goed neer te zetten zodat je daarna dus ook de vruchten ervan kan plukken.

Nu we weten wat branding precies is kunnen we ook wat verder gaan kijken. Want branding wordt natuurlijk ook op een speciale manier gerealiseerd en dat is natuurlijk soms nog best wel even zoeken. Het is dan ook een proces en niet iets wat je zomaar even in een dag realiseert. Sommige mensen doen zelfs jaren over hun branding en het is ook nooit helemaal af. Zo kan het zomaar zo zijn dat je er later nog iets aan moet veranderen om het weer te laten kloppen en dat is dan ook helemaal niet zo vreemd.

Wat kan branding voor je  onderneming betekenen

Nu  we weten wat branding precies betekend kunnen we natuurlijk ook veel beter gaan kijken naar wat het dan eigenlijk precies voor je onderneming betekenen kan. Want dat het zeer waardevol is voor je onderneming dat staat als een paal boven water. Het is namelijk zo dat er een paar dingen zijn die eruit springen als het om branding gaat. Ten eerste zorgt branding voor herkenbaarheid. Jouw huisstijl zal als het ware herkend gaan worden door het publiek en dat geeft veel vertrouwen en zichtbaarheid. Ook zorgt dit voor een stukje klantenbinding.

Daarnaast is het ook zo dat branding een bepaalde eenheid voor je onderneming geeft. Alles past bij elkaar en hoort bij elkaar en jouw merk is overal te herkennen. Precies wat je graag wil bereiken en wat dus ook zo waardevol is voor je onderneming.

En om het af te sluiten is branding ook nog eens heel erg persoonlijk. Doormiddel van branding laat je dus heel erg goed voor zien waar jouw onderneming voor staat maar ook komt er een groot stuk van de persoonlijkheid naar boven van jou als ondernemer en dat is dan ook minstens zo waardevol. Alles bij elkaar zijn er dan ook meer dan voldoende zaken te vinden die branding enorm waardevol maken en die er ook voor zorgen dat een goede branding in jouw onderneming niet mag ontbreken.

De verschillende onderdelen van branding

Als we dan wat beter gaan kijken naar wat branding nu allemaal precies inhoudt dan zien we vooral ook dat een goede branding uit een aantal verschillende onderdelen bestaat. Al deze onderdelen bij elkaar verzorgen dus de branding van je onderneming en maken dan ook het plaatje compleet. Ten eerste zien we bijvoorbeeld dat het kleurgebruik een belangrijk onderdeel van je branding vormt. Het is dan ook belangrijk dat je kleuren kiest die zowel bij jou als ondernemer passen als bij wat je voor diensten en producten met je onderneming kan leveren. Dit vormt dan ook bij elkaar een geheel en juist dat is zo enorm belangrijk.

Naast de kleuren is ook de schrijfstijl van je branding een groot onderdeel van het geheel dat ook zeker de nodige aandacht behoeft.  Als je namelijk een duidelijke schrijfstijl hanteert die het beste bij je branding past zorgt dit ook weer voor herkenbaarheid voor je branding. Je branding zal dan ook op deze wijze herkend worden en overal waar stukjes over je onderneming opduiken weten mensen meteen waar het over gaat. Dit zorgt er dan ook voor dat je branding zijn vruchten afwerpt. Het is dan natuurlijk wel van belang om voor een schrijfstijl te kiezen die bij je past zodat je zeker weet dat het uitdraagt wat jij graag wil laten zien.

En dan hebben we het natuurlijk ook nog over het visuele stuk. Welke ontwerpen kies je hiervoor, het is vooral belangrijk dat je ontwerpen kiest die helemaal bij je passen en die naadloos bij je onderneming aansluiten. Alleen op die manier zie je dus duidelijk welke richting jij met je onderneming op wil en ook dat is voor veel mensen prettig.

Het persoonlijke vlak telt ook mee

Heel veel ondernemers volgen hun passie en doen iets waar ze erg blij van worden. Dit dragen ze dan ook uit en vaak zit hier ook zelfs het succes van een onderneming in. Als je als ondernemer namelijk blij en gepassioneerd vertelt wat je aan het doen bent dan voelen je klanten dit en wek je een stukje betrouwbaarheid en enthousiasme op. Iets wat je natuurlijk wel kunt gebruiken als jij je onderneming goed zichtbaar wil maken.

Je persoonlijkheid is hierbij dus erg belangrijk. Wij geloven dat een goede ondernemer ook zijn persoonlijkheid durft te laten zien en dat dit dus ook naar voren komt door de branding van een onderneming. Het is dan ook belangrijk om goed te bedenken wat jij als ondernemer zijnde graag wil laten zien van je persoonlijkheid en om dit vervolgens dus goed naar voren te laten komen in je branding.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld rekening te houden met de uitstraling van je branding. Kies hiervoor een branding die bij je persoonlijkheid past. En door de kleurkeuze, schrijfstijl maar ook de daadwerkelijke communicatie. Het is hierbij allemaal belangrijk dat dit ook jouw persoonlijkheid als ondernemer weerspiegelt. Alleen dan laat je het natuurlijk in je voordeel werken.

De doorvoering van je branding

Als je branding dan helemaal staat is het erg belangrijk dat je deze ook goed doorvoert, ook hier ervaar je onderaan de streep veel plezier en profijt van. Het is dan ook van belang dat je branding overal naar voren komt in alle facetten van je bedrijf. Alleen op deze wijze zorg je er dan ook voor dat je branding een mooi geheel vormt en dat alles bij elkaar past. Zo werk je ook aan een stukje herkenbaarheid iets wat ook zeer zeker enorm belangrijk is voor je onderneming.

De doorvoering van je branding mag dan ook zeker niet vergeten worden en dient ook zorgvuldig te gebeuren. Alleen op die wijze kan een branding echt sterk en stevig komen te staan en in je voordeel gaan werken.

Let er dus op dat de branding zichtbaar is in bijvoorbeeld de communicatie naar buiten toe vanuit je onderneming. Maar ook bijvoorbeeld online via je website en eventuele social media kanalen. En wat dacht je van je visitekaartje, flyers en eventueel ander promotie materiaal, ook hierbij is het van groot belang dat je branding hierbij zichtbaar is en naar voren komt.

Voer je branding dus goed door op alle vlakken van je onderneming en zorg er zo voor dat het totaal plaatje klopt en dat jouw onderneming dus ook overal goed herkenbaar is.

Een echte branding specialist

Maar hoe realiseer je nu eigenlijk een goede en stevige branding? Dat is iets wat nog best wel even wat voeten in de aarde kan hebben en waarbij het dus ook zeker een goed idee kan zijn om een echte branding specialist in de arm te nemen. Deze specialist kan dan ook veel voor je betekenen en ervoor zorgen dat je branding helemaal klopt.

Uiteraard speel je hier ook zelf een belangrijke rol in en kun je de branding specialist natuurlijk al heel goed wat informatie geven waarmee hij of zij aan de slag kan. Op die manier kunnen zij jouw branding tot in de puntjes verzorgen en er een kloppend geheel van maken.

Het is dan ook zeker weten de moeite waard om een echte branding specialist mee te laten kijken en om zo jouw branding geheel op orde te krijgen.

Heb jij jouw persoonlijke branding op orde

De branding van je onderneming, het kan aardig wat voeten in de aarde hebben en dan ook met recht een heel proces vormen om deze goed op orde te krijgen. Er zijn dan ook veel facetten die een rol spelen bij een goede branding en allemaal zijn ze van belang. Je branding is dan ook een verlengde van je onderneming maar met name ook van wie jij bent als ondernemer en waar jij voor staat. Dit maakt je branding dan ook zo onwijs belangrijk en dit zorgt er dan ook voor dat je branding de nodige aandacht verdiend.

Je branding bestaat dan ook uit verschillende facetten die allemaal met elkaar moeten kloppen en een bepaalde eenheid uit moeten stralen om het plaatje compleet te maken. Op die manier zorg je er dan ook voor dat jouw branding uitstraalt waar jij als onderneming voor staat maar ook laat het jouw persoonlijkheid als ondernemer zien! Allemaal heel belangrijke punten die er bij elkaar voor zorgen dat jouw onderneming goed zichtbaar is en overal herkend wordt.

Daarnaast zorgt het ervoor dat klanten ook meteen een bepaald gevoel bij je onderneming krijgen en weten waar je voor staat en ook dat is op zichzelf al heel erg waardevol natuurlijk! Meer dna genoeg reden om een branding specialist eens naar je branding te laten kijken om zo alles goed op orde te brengen en het plaatje te laten kloppen. Hier pluk je vervolgens op veel gebieden de vruchten van.