Online marketing is voortdurend in beweging en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Er is namelijk geen plek te vinden als waar deze ontwikkelingen zo snel gaan en elkaar in zo een rap tempo opvolgen. Als ondernemer kan het dan ook best uitdagend zijn om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en om deze op de voet te blijven volgen.
De wereld van online marketing is namelijk ook een snelle wereld. Zodra je niet meer mee beweegt en niet vooraan staat als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen en het toepassen daarvan binnen jouw onderneming sta je al heel snel een paar passen achter op andere ondernemers. Het is natuurlijk geen verrassing dat dit niet de bedoeling is en dat het daarom ook erg belangrijk is om volledig up to date te blijven en de nieuwste ontwikkelingen op de voet te volgen.
Nu maken wij het je met deze blog wat gemakkelijker doordat we de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing voor je op een rijtje hebben gezet. Zo kun je heel makkelijk zelf stap voor stap kijken of jouw onderneming helemaal up to date is of dat je bijvoorbeeld nog wel wat aanpassingen kan maken. Hieronder vind je enkele trends en ontwikkelingen die de toekomst van online marketing zullen bepalen, doe er gerust je voordeel mee.
Om te beginnen met voice search en we leggen je graag nog even uit wat dit exact is. Velen weten dit natuurlijk al wel maar het zal nog verbazen hoeveel ondernemers hier nog niet van op de hoogte zijn en hierdoor echt een kans missen op een geweldig hulpmiddel voor je online marketing.
Een voice search is een door je stem aangestuurde zoekopdracht voor een voice assistent zoals bijvoorbeeld Siri of Google Home. Door met je stem zoekopdrachten aan te geven zorg je ervoor dat deze assistent ze online voor je uit gaat voeren. Nu wil je natuurlijk dat dit zo goed mogelijk uitgevoerd wordt en dat jij als ondernemer dan natuurlijk ook zo goed mogelijk gevonden wordt en het liefst bij de resultaten bovenaan komt te staan. En gelukkig zijn er wat trucjes die je daarbij dan ook zeker weten kunnen helpen en waarvan wij je dus ook echt zouden aanraden om er gebruik van te maken.
Als je namelijk wil dat dit een positief effect heeft op jouw online marketingstrategie dan is het van belang dat jij jouw strategie dusdanig aanpast zodat je rekening houdt met long-tail zoekwoorden en natuurlijke taal in jouw content. Op deze manier wordt je dus door de voice assistent een stuk beter gevonden en zo kun je dit handige medium dus heel erg goed voor je laten werken! Doe er je voordeel mee!
Het is een gegeven wat al steeds meer ondernemers om ons heen ontdekken. Personalisatie wordt steeds belangrijker in online marketing. En dit is natuurlijk ook niet zonder reden. Je wil je klanten als ondernemer dan ook zo goed mogelijk bedienen en dit kan natuurlijk enkel en alleen maar als je jouw klanten ook goed kent. Dit kun je doen door gegevens te verzamelen waar je goed mee uit de voeten kan waardoor je vervolgens je online marketing strategie kan personaliseren. Hier beleef je zeker weten vervolgens veel voordelen van.
Het werkt zoveel beter als je namelijk echt gerichte content en advertenties kunt aanbieden die vervolgens ook echt aanslaan en dus een klankbord vinden. Op deze wijze zorg jij er dan ook echt als ondernemer voor dat je aanspreekt op alle vlakken en dit levert weer een hoog niveau van interactie op. En dat legt weer een bodem voor een verbintenis! Een belangrijk punt dus om te personaliseren, iets wat dan ook zeker niet vergeten mag worden.
Artificial intelligence (AI): AI kan worden gebruikt om gegevens te analyseren, marketingcampagnes te optimaliseren en gepersonaliseerde content en advertenties te maken. Het gebruik van AI in online marketing zal in de toekomst dan ook alleen maar toenemen. Het is dan ook de perfecte manier om ervoor te zorgen dat je content maakt die aanslaat bij de doelgroep en dat je exact de juiste snaar weet te raken.
Het analyseren van de gegevens en het op de juiste manier verwerken hiervan speelt hierbij dan ook zeker weten een grote rol. Daarnaast kunnen op deze wijze ook marketingcampagnes geoptimaliseerd worden en dat is een groot voordeel. Op deze manier laat je alles zo efficiënt mogelijk voor je onderneming werken en pluk je hier de vruchten van.
Het is dan ook niet zo vreemd dat het gebruik van AI in de toekomst vooral heel erg toe zal gaan nemen. Het is dan ook bij uitstek de juiste manier om de juiste gegevens te vergaren waar je als ondernemer vervolgens enorm van kan groeien.
Video marketing is werkelijk waar een vak apart maar ook een behoorlijk belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Er is eigenlijk geen enkele content die zo aanspreekt als een video. Dit komt doordat je in een video heel persoonlijk kunt zijn maar ook voldoende ruimte hebt om aan te geven wat je precies over wil brengen. Een video wordt dan ook enorm vaak ingezet om een merkverhaal te vertellen en niet zonder reden en vaak met groot succes.
Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat video marketing blijft groeien in populariteit en de verwachting is dan ook zeker dat dit de komende jaren alleen maar door zal groeien. Daarnaast zal video marketing ook een steeds grotere speler worden als het gaat om je online marketing.
Door het gebruik van video’s kun je jouw merkverhaal vertellen, de betrokkenheid vergroten en jouw producten en diensten op een aantrekkelijke manier presenteren. Eigenlijk heb je met video marketing dus alle vrijheid om jouw onderneming letterlijk en figuurlijk in de kijker te spelen en dat is natuurlijk ongelofelijk waardevol!
Augmented reality (AR): AR kan worden gebruikt om een boeiende en interactieve ervaring te creëren voor jouw klanten. Door middel van AR kunnen klanten bijvoorbeeld producten testen voordat ze deze kopen, waardoor ze meer vertrouwen krijgen in hun aankoopbeslissing. Dit is dan ook een vrij nieuwe ontwikkeling op het gebied van online marketing maar eentje die zeer zeker in de gaten gehouden moet worden en die dus ook echt de toekomst heeft.
Het past dan ook helemaal bij de trend die we vaak zien waarbij het allemaal weer wat persoonlijker wordt en het echt draait om kwaliteit. Dit kun je met AR dan ook zeker weten bereiken en daarnaast weet de klant dit dus ook enorm te waarderen.
Wij durven dus wel te zeggen dat AR de toekomst heeft en dat dit een zeer welkome aanvulling is op de huidige online marketing middelen die bestaan en gebruikt worden.
Vaak hangt er een beetje een negatieve vibe om deze chatbots heen en dat is eigenlijk heel erg jammer want dit is dus helemaal niet nodig. Chatbots kunnen namelijk enorm waardevol zijn voor zowel ondernemer als klant en het is dan ook jammer dat de meeste mensen dit nog niet op waarde weten te schatten of hier zelfs een beetje huiverig voor zijn terwijl je hier onwijs veel voordeel uit kan halen.
Een chatbot wordt natuurlijk vaak gebruikt online om een stukje klantenservice naar de klant toe te bieden. Een chatbot beantwoord vragen van de klant en kijkt hoe tevreden de klant is. Daarna kun je de chatbot als ondernemer dus inzetten om de klanttevredenheid te verhogen en om dus nog betere service te verlenen. Uiteraard kan een chatbot hier dus heel erg veel in betekenen en is dit ook een manier om te gebruiken die de ondernemer zelf wat ontlast. Hier komt dan ook een goed stuk automatisering bij kijken.
En hoe vernieuwend veel online marketing trends ook zijn een ding blijven ze gemeen hebben en dat is dat ze service hoog in het vaandel hebben staan en ook niet zonder reden. Het is dan ook enorm belangrijk om voor een goede service naar je klanten toe te zorgen en chatbots dragen hier dan ook zeer zeker enorm aan bij. Wel is het belangrijk om ze op de juiste wijze in te zetten en te gebruiken zodat je ze als ondernemer ook echt in je voordeel kunt laten werken.
De wereld van online marketing is altijd in beweging en beweegt vaak ook nog eens heel snel. Het wordt door veel mensen ook als een snelle wereld bestempeld en dat is zeker niet zonder reden. Online marketing blijft dan ook zeker altijd in ontwikkeling en hier kun jij als ondernemer je voordeel in doen.
Het komende jaar worden er dan ook weer erg veel nieuwe ontwikkelingen verwacht en er wordt hier en daar al gefluisterd dat er dit jaar vooral heel veel verrassende en vernieuwende ontwikkelingen aankomen en dat is natuurlijk wel heel erg leuk. Op deze wijze worden er dan ook weer nieuwe trends in gezet die snel kunnen gaan werken en de wereld van de online marketing nog meer kunnen verbeteren.
Voor iedere ondernemer is online marketing een belangrijk onderdeel van de onderneming. Het helpt je onderneming dan ook verder op heel veel vlakken. Maar niet iedere ondernemer maakt voldoende gebruik van de mogelijkheden van online marketing en dat is natuurlijk wel ontzettend jammer. Je kunt je online marketing dan ook echt heel erg goed voor je laten werken als je op de juiste wijze ermee aan de slag gaat.
Juist doordat online marketing een snelle wereld is die ook snel veranderd is er ook veel keuze aan manieren die voor jouw onderneming zouden kunnen werken. Het is dan ook als ondernemer erg belangrijk om hiernaar te kijken en om ook voor jouw onderneming de manieren te zoeken die voor je werken en waar jij je voordeel mee kunt doen.
Op deze manier gebruik je niet alleen optimaal alle online marketing tools die er beschikbaar voor je zijn maar blijf je zelf ook nog eens verbeteren en groeien!
In deze blog hebben wij je een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing laten zien en dit zijn ze natuurlijk nog lang niet allemaal. Waarschijnlijk zijn er tijdens het schrijven van deze blog al weer enkele bij gekomen en dat is wat deze snelle wereld dan ook zo leuk en bijzonder maakt. Het feit dat deze wereld altijd in ontwikkeling is en blijft verbeteren dit is dan ook zeker weten erg bijzonder aan deze wereld.
Het is dan ook als ondernemer erg belangrijk om deze wereld goed bij te houden en om zelf ook op de hoogte te blijven van de nieuwste trends zodat je hier zeker weten je voordeel mee kan doen en we hopen je hiermee met deze blog dan ook zeker weten een stuk op weg geholpen te hebben.
Het is erg slim om als ondernemer voldoende gebruik te maken van alle mogelijkheden op het gebied van online marketing en om hier ook vervolgens je voordeel mee te doen. Zo kun je ook als onderneming steeds verder groeien en je doelen bereiken! Laat je online marketing dus voor je werken en kijk welke ontwikkelingen bij jouw onderneming passen!