De rol van e-mailmarketing in het digitale tijdperk

divider_round_bottom

Als we gaan kijken naar de manieren die we voor digitale marketing doeleinden gebruiken dan zijn er natuurlijk aardig wat mogelijkheden. Toch is er de laatste tijd een onderdeel van de digitale marketingmix die opvallend veel naar voren komt en ook nog eens hele goede resultaten geeft. We hebben het dan over e-mailmarketing. Een hele doeltreffende manier om jouw boodschap op een snelle manier bij het grote publiek te krijgen. En daarnaast ook nog eens bij jouw eigen doelgroep zodat het natuurlijk het nodige effect heeft!

Toch is het voor veel mensen nog onbekend terrein en zien we helaas dat veel ondernemers deze prachtige kans nog laten liggen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. De hoogste tijd dus om hier verandering in aan te brengen zodat we zeker weten dat  iedere ondernemer dit ten volste leert benutten.

Het is namelijk zonde om deze onwijs krachtige tool te laten liggen en om hier niet optimaal gebruik van te maken om de zichtbaarheid van je onderneming te vergroten. Vandaar dat wij een aantal hele handige tips voor je klaar hebben staan over hoe je e-mailmarketing het beste voor je onderneming in kan zetten en wat het voor je bedrijf kan betekenen. Lees je met ons mee?

Het bepalen van je doelgroep

Als je e-mailmarketing echt effectief in wil zetten voor je onderneming dan is het vooral ook van belang dat je goed weet wie je doelgroep is. Welke leeftijd , welke woonplaats, welke interesses en noem het maar op. Hoe beter jij je doelgroep kent hoe gerichter jij vervolgens aan de slag kan gaan.

Sowieso is het als ondernemer altijd heel erg waardevol om je doelgroep te kennen zodat je ook weet welke producten of diensten bij hen aanslaan en welke wensen er zijn. Maar als je met e-mailmarketing aan de slag gaat is het helemaal erg belangrijk omdat je dan graag je campagne af wil stemmen op je doelgroep. Zo zijn je berichten voorzien van inhoud die aanslaat bij je doelgroep en profiteer je hier optimaal van.

Bepaal dus eerst heel specifiek je doelgroep voor je verder aan de slag gaat met het inrichten van je e-mailmarketing omgeving. Zo bereik je dus het beste resultaat en je doelgroep.

Verzamel de juiste e-mail adressen

Als je aan de slag wil  gaan met e-mailmarketing dan heb je natuurlijk wel e-mailadressen nodig om je mails naartoe te sturen. En dan het liefste natuurlijk e-mailadressen van mensen die binnen jouw doelgroep vallen. En het allerliefste mensen die eventueel interesse hebben in jouw producten en diensten. Hier heb je onderaan de streep natuurlijk het meeste profijt van en dit is dan ook juist de groep die je het liefste wil bereiken. De hoogste tijd dus om hiermee aan de slag te gaan en dit te laten werken!

Je moet dus aan de slag met het verzamelen van de juiste e-mail adressen zoveel is natuurlijk wel duidelijk. Maar hoe doe je dat nu precies? Hoe pak je dat aan? De beste manier is om mensen te laten inschrijven op je mailings via bijvoorbeeld je website of je social media kanalen. Op die manier heb je ook meteen mensen te pakken die ook echt interesse hebben in jouw bedrijf en producten of diensten.

Uiteindelijk kun je zo een flinke hoeveelheid e-mailadressen verzamelen waar je vervolgens jouw mails naartoe kan sturen met de laatste informatie en de nieuwste aanbiedingen. Wij garanderen je dat dit een succes gaat worden!

Zorg voor een goede strategie

Daarnaast is het ook belangrijk om voor een hele sterke strategie te zorgen. Kijk dus wat jouw doelstellingen zijn en werk vervolgens aan een solide strategie om deze ook te gaan behalen. Denk bijvoorbeeld na over de inhoud van de mails, maar ook de boodschap, de frequentie en de vormgeving. Dit speelt allemaal een belangrijke rol en vormt dus met elkaar een totaal plaatje. Het is als stukjes van een puzzel je hebt ze allemaal nodig om de puzzel compleet te maken.

Een strategie is dus enorm belangrijk en waardevol en kan dan ook zeker veel toevoegen. Daarnaast is het ook vooral belangrijk om dus goed te kijken hoe jij je strategie vorm geeft en op welke manier je dus alles aan gaat pakken. We zien het natuurlijk vaak niet als we zelf een mailing ontvangen maar hier zit dus vaak een goed uitgedacht plan achter. En dat moet natuurlijk ook wel want alleen op die manier kun je dus ook voor een goed resultaat zorgen en dat willen we natuurlijk graag.

Kies een mooie template

Als je gaat beginnen met e-mailmarketing dan wil je goed herkenbaar zijn. Hierin wil je ook consistent zijn. Dit is enorm belangrijk omdat je er op die manier dus voor zorgt dat mensen je gaan herkennen en dus ook je berichten aan elkaar gaan linken. Zo bouw je niet alleen betrouwbaarheid op maar zeker ook zichtbaarheid.

Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je voor een duidelijke template kiest die je steeds terug laat komen zodat dit voor mensen enorm herkenbaar is en ze jouw onderneming hier dus ook aan kunnen herkennen.

Daarnaast wil je ook graag een overzichtelijke template die ook nog eens eenvoudig te lezen is op verschillende apparaten. Kijk hier dan ook even goed naar want dit is helaas niet altijd het geval en dat kan door veel mensen als erg vervelend worden ervaren. Besteedt dan ook zeker weten de nodige aandacht aan je template zodat je zeker weet dat dit allemaal op orde is en je hier ook je voordeel mee kan doen!

Zorg voor een gepersonaliseerde inhoud

En dan komen we aan bij een hele belangrijke factor van het hele geheel. Namelijk de inhoudt van je e-mails. Het is belangrijk dat deze gepersonaliseerd is op basis van de interesse gebieden en het gedrag van de ontvangers.

Alleen dan slaat je e-mailmarketing ook daadwerkelijk aan en heb je daarnaast grote kans dat ze zich inschrijven om vaker mails van je te ontvangen. Of nog beter dat ze overgaan tot een aankoop van een product of dienst om hier hun voordeel mee te doen. Op die manier zie je dan ook dat de inhoudt van groot belang is zo niet het allerbelangrijkste als je goed succes wil behalen.

Zorg er dan ook voor dat je met zorg en aandacht deze inhoudt samenstelt. Het is namelijk ook nog eens zo dat als mensen eenmalig je e-mail lezen en hier meteen een indruk van krijgen. Als dit niet bevalt of niet aanslaat is de kans klein dat ze verder nog interesse hebben. Vandaar je hier ook met veel zorg mee om moet gaan en hier ook aardig wat werk aan moet besteden.

Zorg voor relevante inhoudt

Als we het dan toch over de inhoud van de e-mails hebben dan is het verder vooral ook belangrijk dat deze inhoudt relevant is voor je doelgroep en dus ook aansluit bij hun interesses en behoeften. Dit verhoogt dan ook meteen de betrokkenheid bij je e-mail marketing en dus ook het succes van je campagne en dat is natuurlijk waar het allemaal om draait.

Kijk dan ook wederom weer goed naar de doelgroep en zoek op die manier dus ook uit hoe je de informatie in de mailing zo relevant mogelijk kan maken en houden zodat de info dus ook aansluit bij je doelgroep. Juist dat is wat je graag wil bereiken en dus ook je best voor moet doen.

Verdiep je dan ook eerst goed in de doelgroep en kijk hoe je vervolgens het beste voor relevante informatie zorgen kunt waar je dus daarna goed je voordeel mee kan doen.

Blijf de resultaten meten

Als je dus begint met e-mailmarketing wil je natuurlijk wel ook weten of je op de juiste weg zit en of jouw e-mailcampagne aansluit. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je dit gelukkig ook wel weer heel makkelijk optimaliseren en aanpassen totdat het wel aansluit en zijn doel bereikt.

Er zijn verschillende manieren om het succes van je e-mailmarketing te meten zodat je uiteindelijk kunt zorgen voor het beste resultaat. Denk bijvoorbeeld aan open rates, click rates of conversieratio’s. dit zijn allemaal handige tools die een rol spelen bij het meten van de resultaten en dus het meten van succes. Enorm waardevol omdat je op deze manier dus ook precies kunt zien hoe en waar je eventueel wat moet aanpassen zodat het hele plaatje klopt.

Het meten van de resultaten heeft dan ook veel voordelen en is een heel waardevolle tool voor iedere ondernemer.

Blijf goed op de hoogte van de wet en regelgeving

Tot slot is het vooral nog heel erg belangrijk om rekening te houden met de wet en regelgeving rondom e-mailmarketing. Denk bijvoorbeeld aan de AVG en de CAN-SPAM Act in de Verenigde Staten. Als je hier namelijk niet aan voldoet kan dit weleens problemen opleveren voor je organisatie of tot boetes leiden en ook dit wil je natuurlijk liever voorkomen. Ook in dat opzicht is het dan ook veel beter om ervoor te zorgen dat je goed op de hoogte blijft van deze wet en regelgeving zodat je hier dus ook je voordeel mee kan doen en niet in de problemen raakt.

Ook gelden er speciale regels over bepaalde zinnen die je onderaan de mailing moet vermelden en er moet altijd duidelijk zijn voor de ontvanger hoe ze zich ook weer kunnen afmelden. Zorg dan ook dat je dit allemaal op orde hebt en schakel hier ook hulp bij in zodat je zeker weet dat dit hele plaatje klopt en er geen problemen van kunnen komen.

De rol van e-mailmarketing in het digitale tijdperk

Vandaag de dag verloopt er ontzettend veel digitaal. Dit houdt ook in dat we de digitale wereld enorm veel gebruiken om onze ondernemingen te laten groeien en bloeien. Juist via de digitale wereld halen we heel erg veel waardevolle informatie binnen waar we ons voordeel mee kunnen doen.

Het is dan ook niet zonder reden dat we veel tijd besteden aan het inrichten van onze e-mailmarketing campagnes zodat deze helemaal kloppen. En vooral ook dat deze ons het juiste resultaat opleveren. Juist met e-mailmarketing is er enorm veel winst te behalen vandaag de dag en dus ook makkelijk en snel een grote doelgroep te bereiken en dat is waar het allemaal om draait. Op die manier zorg je er dan ook voor dat je het gewenste resultaat behaalt en dat je dus ook daadwerkelijk een groter bereik opbouwt en meer volgers krijgt die je via de e-mailmarketing weten te vinden en eventueel producten en diensten bij je af gaan nemen. Meer dan genoeg reden om hier dus eens goed mee aan de slag te gaan en om er zo dus ook je voordeel mee te doen met een prachtig resultaat!