Online reviews zijn een krachtige factor in de beslissing van consumenten om al dan niet zaken te doen met een bedrijf. En dat is ook niet zo verwonderlijk. Tegenwoordig is het aanbod natuurlijk ongelofelijk groot en de consument heeft dan ook erg veel keuze dit is voor de consument heel erg prettig maar voor de ondernemer betekend het natuurlijk dat je hard aan de bak moet om er bovenuit te steken en om dus te zorgen dat je jezelf in de kijker speelt.
Er zijn natuurlijk bepaalde redenen waarom een klant uiteindelijk voor jouw onderneming kiest. Een hele belangrijke reden is vaak vertrouwen. Een klant wil vertrouwen hebben in de ondernemer zodat ze weten waar ze wat afnemen en er ook vanuit kunnen gaan dat ze waar voor hun geld krijgen. Dit stukje is dan ook er belangrijk.
Maar hoe zorg je als ondernemer nu eigenlijk voor dat vertrouwen? En hoe zorg je er dus voor dat de klanten uiteindelijk hun diensten en producten bij jou afnemen? Hoe werk je dus aan dat stukje betrouwbaarheid. Een heel belangrijk onderdeel in dit geheel zijn online reviews. Dit is dan ook een heel krachtig middel om vertrouwen van de consument te winnen en om er dus voor te zorgen dat de consument voor jou kiest en bij jouw zijn of haar diensten afneemt! Maar ook werkt het de andere kant op. Als je namelijk als onderneming negatieve reviews krijgt dan kan dit je onderneming ook echt breken. Heel belangrijk dus die online reviews.
In deze blog laten wij je manieren zien waarop online reviews jouw onderneming dus kunnen maken en breken. Het bezitten van deze informatie is heel waardevol omdat je hier natuurlijk je voordeel mee kunt gaan doen. Lees je met ons mee?
Als ondernemer moet je geloofwaardig zijn. Dat is een eigenschap die klanten met stip op een hebben staan en die er natuurlijk ook voor kan zorgen dat jij je diensten en producten kunt gaan verkopen. Als jij als ondernemer namelijk niet geloofwaardig bent dan kun je er eigenlijk wel bijna mee stoppen want dan gaat dit er zeker voor zorgen dat je jouw diensten en producten niet zo makkelijk kwijt kan.
Maar hoe zorg je nu voor die geloofwaardigheid als ondernemer en nog belangrijker hoe breng je deze dan ook online over? Want dat is natuurlijk waar het om gaat, je moet deze geloofwaardigheid online zo goed mogelijk overbrengen zodat je kunt laten zien dat je geloofwaardig bent en dat je diensten en producten doen wat ze beloven.
Online reviews spelen hier dan ook een hele grote rol in. Als jij natuurlijk als bedrijf positieve online reviews krijgt dan wekt dit meteen heel veel vertrouwen op bij de consument en zet dit dus ook nieuwe klanten aan tot kopen. En laat dat nu precies zijn wat jij als ondernemer graag wil bereiken. Daarnaast werkt het ook nog eens zo dat eventuele nieuwe klanten vaak meer op de mening van andere klanten vertrouwen dan op de marketingboodschap van het bedrijf zelf. Dit is dan ook een heel belangrijk gegeven wat je zeker niet mag onderschatten en waar je dus dankbaar gebruik van kan maken door het verzamelen van zoveel mogelijk positieve online reviews over jouw onderneming.
En dan hebben we in het verlengde daarvan natuurlijk ook nog de betrouwbaarheid van jouw onderneming. Ook dit is een heel belangrijk onderdeel dat zeker niet onderschat mag worden. Positieve online reviews kunnen de betrouwbaarheid van jouw onderneming dan ook echt vergroten. Een klant wil namelijk alleen iets afnemen bij een betrouwbare onderneming ze willen er zeker van zijn dat ze waar voor hun geld krijgen en krijgen wat ze besteld hebben. Een positieve online review kan hier dan ook zeker weten een grote rol in spelen en een stukje zekerheid in geven en geruststelling.
Anderzijds kan een negatieve online review natuurlijk het tegenovergestelde doen. Als je namelijk een tegenovergestelde review krijgt dan zorgt dit er vaak voor dat je juist helemaal niet betrouwbaar verkomt en dat klanten jouw onderneming links laten liggen. Het is dan ook niet vreemd we willen allemaal graag enkel zaken doen met een betrouwbaar iemand en vinden het dan ook enorm prettig als we erop vertrouwen kunnen dat onze producten goed aankomen en dat we krijgen waar we voor betaald hebben!
De betrouwbaarheid van jouw onderneming wordt dus eigenlijk als het ware goed zichtbaar gemaakt door reviews en juist dat is dus ook zo van belang! De klant ziet op deze wijze dat jij betrouwbaar bent en kwaliteit levert en gaat dan sneller over tot een aankoop.
SEO is een belangrijk onderdeel van de online marketing voor iedere onderneming. Dit betekend namelijk hoe goed jij als ondernemer online gevonden wordt. Het liefste wil jij natuurlijk dat je bij iedere zoekmachine meteen naar voren komt en dat je bovenaan eindigt maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Het is dan ook belangrijk om goed te kijken naar hoe je er dus voor kunt zorgen dat dit wel zo gaat zijn.
Nu zijn er verschillende manieren om jouw SEO score te verbeteren maar een van die manieren is dus ook het verkrijgen van online reviews. Veel zoekmachines geven namelijk de voorrang aan bedrijven met veel positieve reviews. Waardoor jouw onderneming dus hoger in de zoekresultaten zal verschijnen en dat heeft voor jouw als ondernemer heel erg veel fijne voordelen.
Ook in dit opzicht kunnen online reviews dus weer heel erg veel voor je onderneming betekenen en zijn ze dus onmisbaar.
Nu hebben we ons natuurlijk vooral gericht op het verkrijgen van positieve reviews en dat is natuurlijk ook van groot belang. Maar waarom is een negatieve review nu eigenlijk zo schadelijk voor jouw onderneming. Om te beginnen is het natuurlijk zo dat een klant alleen iets koopt bij een onderneming die betrouwbaar overkomt. Vandaar dat je dus ook graag wil dat jouw onderneming zo goed mogelijk te vertrouwen is.
Als er online negatieve reviews over jouw onderneming te vinden zijn dan valt nieuwe klanten dit meteen op en schrikt het hen ook af, mensen die namelijk nog niet bekend zijn met jouw onderneming doen vaak wat onderzoek vooraf en vaak zien we dat de reviews dan bekeken worden. Bij veel positieve reviews voelt het bedrijf vertrouwd aan en gaat men er vaak mee in zee is dit niet het geval van wordt het vaak een ander verhaal en zien we dat eventuele klanten afhaken. Enorm jammer natuurlijk. Daarnaast is het ook nog eens zo dat bij veel mensen een negatieve review veel langer blijft hangen dan een positieve dus je komt er ook nog eens niet zo snel vanaf.
Alles bij elkaar dus meer dan genoeg reden om te zorgen voor zoveel mogelijk positieve reviews voor jouw onderneming en het liefste geen negatieve want dit kan jouw onderneming dan ook echt schaden en nieuwe klanten afschrikken en bestaande klanten doen verdwijnen.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw online reviews authentiek zijn. Het kopen van nep-reviews kan resulteren in een straf van zoekmachines en kan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf ernstig schaden. Dit wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen. Het lijkt dan ook zo makkelijk om wat nep reviews te kopen en zo jouw bedrijf positief in de schijnwerper te zetten maar we zien echt heel vaak dat je uiteindelijk door de mand valt en dat dit zich tegen je gaat keren. Iets wat je natuurlijk ook echt graag wil voorkomen.
Het is dan ook van groot belang dat je als ondernemer authentiek bent en dat je hier dus van profiteren kan. Hiermee kom je echt en dus ook oprecht over en juist dat is natuurlijk wat klanten tot jouw onderneming aantrekt en wat ze over de streep trekt.
Het reageren op online reviews kan klanten laten zien dat jouw bedrijf om hun mening geeft en kan leiden tot waardevolle interactie met klanten. Niet alleen geef je zo dus als ondernemer aan dat je betrokken bent met je onderneming en dus ook met je klanten maar ook wek je zo weer een heel groot stuk betrouwbaarheid op, en daarnaast is het ook nog eens zo dat je op deze wijze waardevolle interactie met de klant kunt hebben die jouw weer veel waardevolle info over je onderneming kan geven en de beleving van je klanten waar je het uiteindelijk allemaal voor doet.
Een goede interactie is dan ook zeker weten van groot belang en maakt het daarnaast ook nog eens een stuk persoonlijker en juist dat persoonlijke aspect trekt heel erg veel mensen ook aan en wordt ook vaak erg belangrijk gevonden en natuurlijk niet zonder reden!
Als bedrijf ben je natuurlijk altijd in beweging om vooruit te gaan maar zeker ook om te verbeteren. Online reviews zijn natuurlijk een hele goede manier om verbeterpunten voor jouw onderneming goed in beeld te krijgen. Op deze wijze krijg je dan ook goede feedback rechtstreeks van je klanten en kun je jouw producten of diensten ook verbeteren en dus je klanttevredenheid weer vergroten!
Ook hierin spelen online reviews dus weer een hele belangrijke rol. Het is dan ook als ondernemer belangrijk om ook open te staan voor feedback en om hier dus kritisch naar te kijken en uiteindelijk je voordeel mee te doen! Dit komt in eerste plaats natuurlijk de klant ten goede maar uiteindelijk jouw hele onderneming.
Kortom, online reviews kunnen een krachtige factor zijn in de beslissing van consumenten om al dan niet zaken te doen met jouw bedrijf. Door de authenticiteit van jouw reviews te waarborgen, op negatieve reviews te reageren, en waardevolle feedback te gebruiken om jouw producten en diensten te verbeteren, kun je de kracht van online reviews gebruiken om jouw bedrijf te maken in plaats van te breken.
Positieve reviews hebben dan ook een enorme waarde en zorgen er dan ook voor dat jouw bedrijf betrouwbaar overkomt en juist dat trekt klanten over de streep om met jouw onderneming in zee te gaan. Vandaag de dag gaan klanten dan ook niet meer over een nacht ijs maar zoeken ze eerst goed uit waar ze hun diensten en producten af willen nemen en komt er ook een zekere gun factor bij kijken. Als jij veel online reviews hebt dan daalt niet alleen het vertrouwen maar ook de gun factor al heel snel en dat is natuurlijk niet fijn, op deze manier zie je dan ook echt dat negatieve reviews een onderneming kunnen schaden. Als eventuele klanten juist veel positieve reviews zien gaan ze veel eerder over de streep om met de onderneming in zee te gaan. Op deze wijze krijgen positieve reviews dus enorm veel waarde!
Authenticiteit is hierin ook erg belangrijk. Het lijkt soms een fijne en vooral een snelle oplossing om wat positieve reviews te kopen maar geloof ons maar dat werkt op de lange termijn alleen maar tegen je. Het is dan ook belangrijk om als ondernemer te vertrouwen te zijn en daarnaast kunnen zoekmachines je zelfs blokkeren als ze vermoeden dat er opzet in het spel is.
Een goede review is dus voor iedere ondernemer als het ware een cadeautje al kun je zeker ook van een negatieve review veel leren. Als je deze feedback meeneemt en gebruikt om je onderneming te verbeteren dan zie je zelfs dat je er je voordeel mee kunt doen al moet je natuurlijk ten alle tijden proberen om een negatieve online review te voorkomen aangezien deze altijd ook heel lang blijft bestaan.
Het is dan ook zeker van belang om een positieve online review op waarde te schatten en om hier als ondernemer je voordeel mee te doen!