Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen, namelijk het gebruik van chatbots. Toch is dit voor heel veel ondernemers nog onbekend terrein en dat is eigenlijk heel erg jammer en zonde want het kan je leven als ondernemer zeker weten een stuk gemakkelijker maken en je ook echt wat werk uit handen nemen. En dat is natuurlijk altijd wel heel erg prettig.
Om je te helpen met dit nieuwe onderdeel van je onderneming hebben wij deze blog voor je klaarstaan. In deze blog vertellen wij je namelijk precies wat een chatbot allemaal voor je kan betekenen en hoe je deze vervolgens ook kunt verwerken in je marketingstrategie. Op deze wijze zorg je er dan ook voor dat je het jezelf een stuk gemakkelijker maakt en dat je daarnaast dus ook nog eens gebruik maakt van de nieuwste snufjes op marketinggebied.
Als ondernemer is het dan ook belangrijk om jezelf altijd te blijven ontwikkelen en om dus ook altijd in beweging te blijven en nieuwe dingen te ontdekken waar jij je voordeel mee kunt doen. Lees je met ons mee?
Om te beginnen vertellen we je eerst graag dat chatbots nu eigenlijk precies zijn. Zoals we je al hebben verteld kunnen ze je aardig wat werk uit handen nemen. De hoogste tijd dus om ze eens wat beter te leren kennen!
Chatbots zijn geautomatiseerde programma’s die en natuurlijke taalinterface bieden voor interactie met gebruikers. Ze zijn dan ook zo ontworpen dat ze gesprekken met klanten stimuleren en kunnen dan ook worden gebruikt in verschillende marketingstrategieën om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.
Kort gezegd ben je als gebruiker dus eigenlijk in gesprek met een robot waardoor je dus wel het gevoel hebt dat je gehoord en gezien wordt en krijg je dus een heel persoonlijk gevoel waardoor de gunfactor naar de onderneming groeit. En dat leidt dan weer tot meer leads en betrokkenheid van de gebruikers.
Super handig dus die chatbots en als je ze op de juiste wijze weet in te zetten kun je er dus echt jezelf heel veel werk en tijd mee besparen maar het jezelf ook makkelijker maken! Genoeg redenen dus om dit eens verder te onderzoeken.
Het meest belangrijke punt waar chatbots voor gebruikt kunnen worden is het verhogen van de betrokkenheid van gebruikers door hen te laten communiceren met een gepersonaliseerde bot. Chatbots kunnen dan ook geprogrammeerd worden om vragen te beantwoorden, suggesties te doen, en zelfs om op een informele manier te communiceren met een gebruiker.
Op deze wijze zie je dan ook dat een gebruiker zich al snel goed op zijn of haar gemak voelt en zo dus ook meteen meer betrokkenheid voelt bij het merk. En dat is precies het punt wat je graag bereiken wil. Als je deze betrokkenheid namelijk weet te realiseren dan zorgt dit ervoor dat gebruikers een goed gevoel hebben bij jouw onderneming en je dus ook sneller iets gunnen. Kortom ze zullen eerder geneigd zijn om een product of dienst bij je af te nemen en dat is natuurlijk wel heel erg fijn!
Iedere onderneming heeft natuurlijke en klantenservice. Dit is dan ook zeker weten een belangrijk onderdeel van een onderneming waar klanten vaak veel gebruik van maken. Eigenlijk is een klantenservice ook wel een beetje het visite kaartje van een onderneming het is in ieder geval heel belangrijk dat het helemaal klopt omdat het op deze manier een goed gevoel achterlaat bij de klant en je bedrijf daardoor ook meer gewaardeerd gaat worden wat dus weer trouwe klanten oplevert.
In het bijhouden van de klantenservice gaat vaak aardig wat tijd zitten. Het is dan ook iets waar een ondernemer een groot aandeel van zijn tijd aan besteden kan. En dat is natuurlijk lang niet altijd handig. Vandaar dat chatbots ook op dit gebied weer echt een uitkomst kunnen bieden. Ze kunnen vragen beantwoorden van klanten, moeilijke problemen oplossen zonder menselijke tussenkomst en daarnaast dus ook nog eens zorgen voor een goed klantencontact. Hierdoor kunnen klanten dus snel en gemakkelijk antwoorden krijgen op hun vragen en problemen en worden deze vervolgens ook nog eens een stuk sneller opgelost.
Chatbots kunnen dus zeer zeker erg waardevol zijn voor je klantenservice en deze ook enorm verbeteren. Op die manier zie je dan ook dat ze ervoor zorgen dat je klanten zeer tevreden zijn en dat de kwaliteit van je klantenservice dus intact is.
Een ander onderdeel waarbij chatbots goed ingezet kunnen worden voor jou onderneming is het automatiseren van marketingactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van gepersonaliseerde berichten aan gebruikers op basis van hun voorkeuren en interesses. Chatbots worden daarnaast ook vaak gebruikt om push-notificaties te sturen naar gebruikers om hen op de hoogte te houden van nieuwe producten, diensten of aanbiedingen. Op die manier past alles goed in elkaar en kun je hier ook je voordeel mee doen.
Het automatiseren van marketingactiviteiten is dan ook zeker weten een heel belangrijk punt waar je ook veel kanten mee op kan en waar je dus ook prima de focus mee kan leggen op het gemak voor jezelf maar ook op de dienstverlening naar je gebruikers toe!
Ook weet je zeker dat je berichten op deze wijze bij de juiste personen terecht komen en dat degene die de berichten ontvangen ook echt interesse hebben in wat jouw onderneming te bieden heeft! Dat is natuurlijk ook een heel groot voordeel!
Chatbots kunnen daarnaast ook nog eens gebruikt worden om leads te genereren door gebruikers te laten communiceren met de bot en het te vragen om vervolgens gegevens achter te laten. Chatbots kunnen op deze worden geprogrammeerd om gebruikers te identificeren die geinteresseerd zijn in het product of de dienst die je te bieden hebt en hen op deze wijze verwijzen naar een menselijke verkoper voor de verdere opvolging. Het is natuurlijk heel erg makkelijk dat op deze manier de selectieprocedure als het ware al door de chatbot wordt uitgevoerd.
Het genereren van leads is dan ook voor iedere ondernemer een heel belangrijk onderdeel en dus ook een groot voordeel van chatbots. Vandaar dat chatbots dan ook van onschatbare waarde zijn. Leads leiden uiteindelijk meer tot verkopen en dat is wel waar het als ondernemer allemaal om draait.
Voor een goede marketingstrategie is het enorm belangrijk om voldoende gegevens van je gebruikers te verzamelen zodat je vervolgens je acties hierop kunt richten. Op deze manier kun je veel gerichter en passender campagne voeren en dus ook veel beter je echte potentiële klanten bereiken die wellicht overgaan tot een aankoop. Kortom je komt met je boodschap direct bij je doelgroep terecht en dat is natuurlijk ook waar je het liefste wil zijn.
Hiervoor is het dan ook belangrijk om ten eerste zoveel mogelijk over die doelgroep te weten te komen. En daar komt de chatbot dus weer heel erg goed bij van pas. Een chatbot kan namelijk veel gegevens van je gebruikers verzamelen. Zoals bijvoorbeeld hun voorkeuren, interesses en feedback over producten en diensten en dat is natuurlijk heel erg waardevol!
Een chatbot kan dus al deze gegevens verzamelen en vervolgens kun jij deze dus gebruiken voor een enorm sterke marketingstrategie. Ook kunnen de gegevens ingezet worden om bijvoorbeeld de huidige marketingstrategie te versterken en optimaliseren. Kortom het is enorm waardevol en de informatie die gewonnen wordt kan op meerdere vlakken ingezet worden!
Ondanks dat het dus enorm waardevol voor je onderneming kan zijn om gebruik te maken van een chatbot zijn sommige ondernemers nog wat huiverig om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Maar hoe komt dat nu eigenlijk? En zitten er dan eigenlijk ook daadwerkelijk nadelen aan het gebruik van een chatbot?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel. Overal waar we voordelen van ervaren zijn er ook nadelen te vinden dus dat is in het geval van een chatbot zeker ook aanwezig. Wat we hierbij vooral zien is dat mensen het soms toch wat onpersoonlijker vinden. Uiteraard verschilt dit wel per geval. Soms zie je inderdaad duidelijk aan een reactie dat hij niet van een persoon maar een chatbot afkomstig is. Maar dit is lang niet altijd het geval. En als je het goed aanpakt en weet hoe je een chatbot succesvol in kan zetten voor je onderneming dan is dit vaak ook niet aan de orde.
Ook vinden sommige ondernemers het zelf niet prettig om bepaalde taken uit handen te geven aan een chatbot en willen ze zelf liever hun onderneming perosoonlijk houden en gaan ze dus ook zelf aan de slag. Dit kan natuurlijk logisch zijn maar het is wel een punt om even goed over na te denken en om een verstandige beslissing bij te maken.
Onderaan de streep kan een chatbot dus zeker weten een heel waardevol instrument zijn binnen de marketingstrategie van een bedrijf. Ze kunnen namelijk de betrokkenheid van de gebruikers vergroten maar ook de klantenservice verbeteren en daarnaast marketingactiviteiten automatiseren. Maar vergeet ook vooral niet dat ze leads kunnen genereren en gegevens en feedback kunnen verzamelen. Dit alles bij elkaar maakt een chatbot dus zeker weten heel waardevol voor iedere ondernemer.
Onderaan de streep kun je door gebruik te maken van een chatbot je interactie met klanten enorm verbeteren en ook dat is erg waardevol. Ook kun je jouw marketingstrategie optimaliseren en hiermee dus de beste resultaten behalen. Kortom een chatbot kan jouw leven als ondernemer zeker weten een heel stuk gemakkelijker maken als je precies weet op welke wijze je een chatbot in kunt zetten!