Hoe je influencer marketing kunt gebruiken om jouw doelgroep te bereiken

divider_round_bottom

Hoe je influencer marketing kunt gebruiken om jouw doelgroep te bereiken

De wereld om ons heen veranderd en dus ook de online wereld. Het is belangrijk om goed van deze veranderingen op de hoogte te blijven en om mee te bewegen waar dat kan. Dat is namelijk enorm waardevol voor jouw onderneming en kan ook flink wat fijne voordelen hebben.

Juist al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we op zakelijk gebied steeds meer kunnen verdienen en verbinden met elkaar maar dan is het wel noodzakelijk om als ondernemer van deze ontwikkelingen op de hoogte te blijven zodat je hierin mee kan bewegen  en dus ook helemaal bij de les kan blijven en de voordelen van deze veranderingen kan ervaren.

In deze blog gaan we het stukje influencer marketing centraal zetten. Een manier van marketing die steeds meer gebruikt wordt en die ook steeds sterker wordt en aan terrein wint. Het is dan ook belangrijk om juist dit stuk marketing nu in de spotlight te zetten zodat ook jij kan kijken of dit iets is wat kan werken voor jouw onderneming en wat je eventueel zou willen gaan gebruiken. Lees je met ons mee?

Wat verstaan we onder influencer marketing

Ten eerste gaan we je vertellen wat we precies bedoelen met influencer marketing zodat dit wat duidelijker is en meer inzichtelijk. Influencer marketing is een manier van marketing waarbij je dus gebruik maakt van het bereik van een online influencer om jouw product of dienst in de kijker te zetten en bij de consument terecht te laten komen.

Een influencer heeft vaak een groot bereik en veel volgers zijn dan ook bereidt om de diensten en producten die een influencer aanprijst zelf ook aan te schaffen. Dit kan voor een influencer met veel volgers natuurlijk een hele slimme positie zijn. En voor een ondernemer dus een hele mooie tool om gebruik van te maken.

Wel is het belangrijk om dit op de juiste wijze te doen zodat je het ook echt heel effectief voor je kunt laten werken en er echt je voordeel mee kan doen. Hoe je dat precies aanpakt vertellen we je dan ook zeker weten heel erg graag. Lees je met ons mee?

Het identificeren van jouw doelgroep

Als je gebruik wil maken van influencer marketing dan begint  het ermee dat je voor je onderneming je doelgroep moet identificeren, je moet dus weten wat jouw doelgroep is zodat je daarna ook veel beter weet hoe je ze kunt bereiken en waar hun interesses liggen. Zo kun je dus uiteindelijk ook kijken of incluencer marketing de juiste wijze is die bij deze doelgroep aanslaat of dat je toch beter gebruik van maken van een andere manier.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat je goed moet kijken naar welke influencer bij jouw doelgroep aan zal slaan. Als je namelijk weet welke doelgroep jij hebt dan is het ook een stuk makkelijker om hier vervolgens een passende influencer bij te vinden. Een influencer die aansluit bij jouw merk maar ook bij de  interesses van je doelgroep

De keuze voor de juiste influencer

Als je dus besloten hebt dat influencer marketing iets is dat voor jouw onderneming kan werken en als je vervolgens ook precies weet wie jouw doelgroep zijn dan kan de zoektocht naar de juiste influencer van start. En deze zoektocht kan nog best wel eens wat voeten in de aarde hebben. Je wil natuurlijk zorgvuldig te werk gaan en een influencer vinden die helemaal bij jouw onderneming past.

Er zijn dan ook een aantal dingen waar je goed op moet letten. Ten eerste is natuurlijk het bereik van de influencer heel erg belangrijk. Je wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken met jouw dienst of product dus het is wel zo handig dat de influencer ook daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om veel mensen te bereiken met zijn of haar berichten. Daarnaast is ook de reputatie van belang. Hier kijken volgers namelijk ook naar. Je wil natuurlijk wel dat de boodschap van de influencer over jouw dienst of product goed overkomt en begrepen wordt en daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat de influencer een goede reputatie heeft. Anders kan het al snel uitlopen op een schandaal waar dan onbedoeld ook jouw onderneming bij betrokken raakt. En dat is natuurlijk wel het laatste waar je op zit te wachten.

En dan komen we bij het punt van de engagement. Een groot bereik is een ding maar het is nog waardevoller als de influencer ook engagement heeft met zijn of haar volgers. Op die wijze zijn ze ook veel sneller geneigd een product of dienst aan te schaffen dat de influencer promoot simpelweg omdat de betrokkenheid vele malen groter is.

Tot slot moet natuurlijk ook het publiek van de inlfuencer goed aansluiten bij jouw doelgroep anders heb je er helaas niet zoveel aan. Je wil daadwerkelijk nieuwe klanten binnen halen en het helpt dan ook enorm als de influencer publiek heeft wat ook binnen jouw doelgroep valt.

Kortom er zijn dus best nog wel even wat punten om goed op te letten en we kunnen dus ook vooral wel stellen dat een influencer en een ondernemer samen een goede match moeten vormen om tot een fijn resultaat te komen wat voor beiden werkt!

Werk aan een goede relatie met de influencer

Als jij een influencer inzet voor jouw onderneming dan is het belangrijk om een goede relatie met elkaar op t bouwen. Je wil namelijk het liefste dat de influencer zich ook echt verbonden gaat voelen met jouw merk. Als dit namelijk het geval is heeft dit heel veel voordelen. De volgens zullen dit voelen en dus sneller overstag gaan en daarnaast kun je op deze wijze ook veel beter samenwerken natuurlijk.

Elkaar leren kennen is dan ook van groot belang. Zorg dat de influencer bekend raakt met jou en jouw merk en weet waar je voor staat zodat ook de influencer de boodschap van jouw onderneming uit kan dragen. Dit kan echt heel erg waardevol zijn en veel voordelen hebben.

Een goede relatie met de influencer die uiteindelijk voor jouw onderneming aan de slag gaat is dan ook essentieel om dit project te laten slagen en er ook beide je voordeel mee te doen.

Op welke manier ga je een samenwerking aan

Als de juiste influencer gevonden is dan zien we vaak dat je samen een samenwerking aangaat. Dit kan op een aantal verschillende manieren en het is dan ook belangrijk om jezelf hier goed in te verdiepen en om te kijken wat je voorkeur heeft. Zo kun je een deal maken op basis van de omzet, maar ook doormiddel van het weggeven van artikelen en ga zo maar door. Eigenlijk is alles hierin wel mogelijk zodra je er samen over uit kunt komen en samen achter de manier van samenwerken staat.

Daarnaast is het ook slim om goed samen te werken  over hoe je de boodschap  wil overbrengen en met welke content. Je wil natuurlijk wel dat de content volledig bij je onderneming en je product en je dienst past. Vandaar dat het belangrijk is om dit goed op elkaar af te stemmen zodat je uiteindelijk het beste resultaat krijgt.

Zorg voor creatieve vrijheid voor de influencer

Maar ook is het belangrijk om onderaan de streep de influencer wat creatieve vrijheid te geven. Op deze manier kan de influencer content realiseren die past bij zijn of haar stijl en bij jouw merk en dat is natuurlijk echt een feestje.

Uiteraard wil je als ondernemer ook wat te zeggen hebben maar het kan zeker heel waardevol zijn om een groot deel bij de influencer zelf te laten en om de influencer op dit vlak dus ook zeker weten de nodige ruimte te geven. En weet je dat dit vaak ook nog eens veel beter werkt. Als de influencer namelijk de nodige ruimte ervaart komt het creatieve proces veel beter op gang met allerlei fijne voordelen.

Meet de resultaten

Het fijne van online is dat alles meetbaar is. Als jij dus gebruik maakt van de diensten van een influencer voor jouw onderneming dan wil je natuurlijk wel weten of dit het gewenste resultaat heeft zodat je ook weet of je de samenwerking door gaat zetten. En gelukkig kun je deze resultaten vandaag de dag dus ook nog eens heel erg makkelijk meten en dat is natuurlijk wel zo fijn.

Op deze wijze zie je dus makkelijk en snel wat het resultaat is van de samenwerking met een influencer en waar dit allemaal toe kan leiden. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je simpel en snel kunt zorgen voor een fijn resultaat.

Meetbare resultaten zijn dan ook voor zowel een influencer als een ondernemer enorm belangrijk omdat je zo dus beide kan zien waar de samenwerking toe leidt en of deze zijn vruchten afwerkt. Ook  kun je op deze wijze de resultaten analyseren en optimaliseren waar dat eventueel nodig is.

Let goed op alle regels en wetten

Tot slot nog een hele belangrijke tip. Zorg er wel voor dat alles legaal blijft. Want ook aan influencer marketing zitten flink wat regels en wetten waar jij jezelf als ondernemer natuurlijk wel aan moet houden. Bijvoorbeeld het vermelden van sponsordeals maar ook het respecteren van de privacy van je doelgroep en volgers.

Vandaag de dag wordt er steeds meer controle uitgeoefend op deze regelgeving en is het dus ook steeds belangrijker geworden om jezelf hier goed aan te houden. Ga er dus goed de wet en regelgeving op na slaan zodat jij zeker weet dat je jezelf aan de juiste regels en wetten houdt voor jouw onderneming hier kun je dan ook zeker weten je voordeel mee doen. Daarnaast kunnen de boetes voor als dit niet op orde is enorm oplopen en dat wil je liever voorkomen!

Influencer marketing inzetten voor doelgroep bereik

Zoals je kunt lezen is het inzetten van influencer marketing om veel redenen een enorm goed idee. Het is dan ook niet voor niets dat we zien dat dit vaak gedaan wordt vandaag de dag en ook om verschillende redenen. Je kunt  er dan ook zeker weten heel fijn je voordeel mee doen. Als je een ondernemer bent dan is het zichtbaar maken van jouw producten en diensten eigenlijk het meest belangrijke om te doen. Dit is dan ook van grote waarde voor je onderneming en de manier om je omzet te verhogen. Niet zo vreemd dus dat dit voor iedere ondernemer ongelofelijk belangrijk is en dat ook iedere ondernemer hier veel moeite voor doet.

Het kan dan ook enorm waardevol zijn om een goede influencer te vinden om mee samen te werken voor jouw onderneming. Eentje die jouw producten en diensten goed zichtbaar kan maken bij een groot publiek en die dus ook jouw boodschap begrijpt en over kan brengen net als jouw missie en passie.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken en om op basis daarvan samen een fijne samenwerking aan te gaan waar je beide van kan profiteren. Dit heeft dan ook zeker weten veel fijne voordelen.