Wat kan influencer marketing voor jouw onderneming betekenen

divider_round_bottom

Influencer marketing is een steeds populairder wordende vorm van online marketing waarbij bedrijven samenwerken met invloedrijke personen op social media om hun producten of diensten te promoten. We kennen natuurlijk allemaal wel de kanalen van de invloed rijke influencers waarbij we hen hele wel en wee kunnen volgen en waarbij ze dus ook gevolgd worden door ontelbaar veel mensen.

Deze influencers zijn dan ook vaak enorm populair en prijzen op hun kanaal allerlei producten en diensten aan. De ene influencer doet dit heel opvallend en de ander pakt het wat subtieler aan maar allemaal hebben ze hier zo hun eigen stijl in met wel een gezamenlijk doel namelijk de omzet van de klanten verhogen.

De term influencer is echt iets van de af gelopen jaren en we zien dan ook dat dit steeds meer in opkomst is. Steeds meer influencers kunnen hier een goed bestaan van bouwen en steeds meer bedrijven zien de voordelen in van het werken met een influencer aan het stukje marketing voor hun onderneming. Van daar dat deze twee samen de laatste jaren ook steeds sterker zijn komen te staan en iedereen doet hier dan ook zijn of haar voordeel mee.

Als ondernemer kan influencer marketing dan ook een onmisbaar onderdeel voor je onderneming zijn. Maar hoe pak je dat nu eigenlijk allemaal aan? Hoe gaat het precies in zijn werk en hoe doe je er dus als ondernemer je voordeel mee en haal je er het uiterste uit? Dat gaan we je in deze blog vertellen. Hieronder vind je enkele redenen waarom influencer marketing van belang kan zijn voor jouw bedrijf. Lees je met ons mee?

Wat verstaan we onder een influencer

Om te beginnen leggen we eerst graag wat meer uit over de term influencer want dit is   een term die vandaag de dag bijna dagelijks wel een keer ergens horen maar waarvan veel mensen eigenlijk niet eens precies weten wat deze term nu betekend. De hoogste tijd dus om daar ook eens iets aan te doen.

Een influencer is eigenlijk makkelijk vertaald iemand die ergens een bepaalde invloed op uitoefent. En in dit geval gaat dat dus om de invloed op hun volgers om ze aan te zetten tot een aankoop. Ook staat het vaak voor inspiratie. Een influencer inspireert dus een volger tot het doen van een aankoop.

Nu is dit een vrij simpele vertaling maar staat het vak influencer natuurlijk voor zoveel meer en kan dit ook op zoveel verschillende manieren tot uiting gebracht worden en ingezet worden maar hier gaan we het verderop in deze blog dan ook uitgebreid over hebben.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat een influencer door het bereiken van een groot publiek dus van grote waarde kan zijn voor jouw onderneming. Het is dan ook zeker weten aan te raden om de samenwerking met een influencer aan te gaan om zo jouw onderneming in de kijker te spelen.

Het bereiken van een groot publiek

Als ondernemer heb je natuurlijk de wens om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en natuurlijk ook met een reden. Hoe groter het publiek is dat jij bereiken kan hoe groter de kans ook is dat mensen producten of diensten bij jou af gaan nemen en laat dat nu dus precies zijn waar je als ondernemer naar op zoek bent.

Doordat influencers een groot bereik hebben op social media doordat ze dus vaak een groot aantal volgers hebben kunnen zij hier dus een hele belangrijke rol in spelen. Door dus ook samen te werken met een of meerdere influencers bereik jij dus ook een veel grotere groep mensen. En dit vergroot de bekendheid van jouw bedrijf natuurlijk meteen enorm. Vandaar dat het bereiken van een groot publiek ook altijd heel belangrijk is omdat je als ondernemer nu eenmaal wil profiteren van zoveel mogelijk zichtbaarheid en dat is natuurlijk ook wel heel erg logisch! Meer dan genoeg reden dus om hier hard aan te werken en influencers voor je te laten werken.

Het verhogen van de geloofwaardigheid van jouw merk

Als er iets is waar jij als ondernemer onwijs van kan profiteren dan is het wel van de geloofwaardigheid van jouw onderneming. Als dit namelijk goed zit levert dit je bijna automatisch een groot aantal klanten op. Maar de andere kant op speelt dit ook een rol want als dit dus niet goed is en niet op orde dan kost het je juist enorm veel klanten iets wat je liever wil voorkomen.

Genoeg reden dus om er voor te zorgen dat jouw geloofwaardigheid op orde is en ook hierin kunnen influencers weer een grote rol spelen. Influencers hebben namelijk vaak een vrij grote invloed op hun volgers. Die invloed kunnen ze natuurlijk heel positief gebruiken. Wanneer ze een product of dienst aanbevelen, kan dit de geloofwaardigheid van jouw merk vergroten en potentiële klanten overtuigen om jouw producten te proberen. Dit komt omdat de influencer ze dan eigenlijk laat zien dat jij betrouwbaar bent.

Het kan dus zeker weten wonderen doen voor jouw geloofwaardigheid van je onderneming als je een bekende influencer hebt die jouw producten en diensten aanprijst en in de spotlight zet!

Het bereiken van een specifieke doelgroep

Influencers hebben vaak een specifieke doelgroep die ze aanspreken. Door samen te werken met een influencer die een vergelijkbare doelgroep heeft als jouw bedrijf, kun je gerichter adverteren en jouw boodschap aan de juiste mensen richten. Zeker als ondernemer heb je natuurlijk net als de influencer ook een specifieke doelgroep die je graag aan wil spreken en wil bereiken. Het is dan ook belangrijk dat je een goede match vormt met je influencer naar keuze. Op deze wijze komen jullie beide betrouwbaar over en alleen dan gaat het een succes worden en kan dit allemaal ook gaan leiden tot klanten en afname van producten en diensten zoals je natuurlijk zo graag wil!

Het is dan natuurlijk als bedrijf wel enorm belangrijk dat jij dus precies weet waar jouw specifieke doelgroep zich bevindt en wie dit zijn. Alleen dan kun je natuurlijk een goede match maken met een influencer die precies ook deze doelgroep aanspreekt. Alleen zo werkt alles dan ook goed in elkaar en kun je er ook echt beide je voordeel mee doen!

Het verhogen van de betrokkenheid

Als ondernemer wil je graag dat je klanten betrokken met je zijn en dat je een bepaalde betrokkenheid met je publiek en volgers op kunt bouwen. Op deze manier zullen zij sneller geneigd zijn om iets bij je te kopen en dat maakt dit gegeven dan ook heel waardevol. Toch kan dit soms niet altijd even makkelijk zijn.

Het verhogen van de betrokkenheid is dan ook zeker weten iets waarde  meeste ondernemers veel aandacht aan besteden en wat zijn dan ook graag willen bereiken. Nu is het zo dat influencers dit tot een ware kunst hebben verheven. Juist zij weten precies hoe ze die betrokkenheid van het publiek moeten verhogen en hoe ze er dus voor kunnen zorgen dat het publiek zo betrokken mogelijk is en je ook iets gaat gunnen.

Wanneer zij dus jouw product of dienst aan gaan bevelen dan zie je al snel dat dit leidt tot een veel grotere betrokkenheid van je volgers en ook tot meer interactie en verkopen. En dus onderaan de streep tot meer omzet. Dit maakt de investering in de samenwerking met een influencer dan ook tot een hele goede investering met een hoog rendement.

Je kunt de resultaten meten

Wat wij zelf ook enorm prettig vinden aan de samenwerking met een influencer is dat de resultaten meetbaar zijn en dat is zo ontzettend fijn! Juist doordat je de resultaten kunt meten kun je ook precies zien hoe je er je voordeel mee kunt doen en hoe je er dus voor zorgt dat je een goede omzet haalt.

influencer marketing kan dan ook meetbare resultaten opleveren, zoals verhoogde verkoop, websiteverkeer en socialemediabetrokkenheid. Dit kan je helpen om de ROI van jouw marketingcampagnes te meten en jouw strategieën te optimaliseren. Op deze wijze kun je dus ook weer gemakkelijk aanpassingen laten maken en alles zo goed mogelijk voor je laten werken, je snapt ook vast wel dat deze informatie voor iedere ondernemer enorm waardevol is en je hier ook echt je voordeel mee kunt doen op allerlei vlakken en jouw onderneming gemakkelijk mee naar een hoger niveau kan tillen!

Juist de informatie die een influencer je dus kan geven blijkt zo waardevol te zijn en eigenlijk dus zelfs onmisbaar voor jouw onderneming. Doe dan ook zeker weten je voordeel met deze informatie en laat het allemaal voor je werken zodat je er ook echt resultaat van hebt en je het vervolgens op een hele effectieve wijze in kunt zetten voor jouw onderneming

Hoe gaat het in zijn werk

 Het is dus een heel wijs besluit als jij als ondernemer beslist om met een influencer in zee te gaan. Maar hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Wat je doet is dat je samen een bepaalde overeenkomst aangaat die je dus ook samen vorm geeft. Dit kan op verschillende manieren. Dit kan bijvoorbeeld tegen betaling van een vast bedrag of bijvoorbeeld tegen een uurtarief. Maar ook kan het zo zijn dat je het op basis van spullen doet. Dus de influencer mag de items houden. En tot slot kan het ook nog een deal zijn op basis van behaalde resultaten.

Hier zijn dus heel veel mogelijkheden in en je kunt hier dus ook veel kanten mee op. Het is vooral belangrijk dat je samen beslist welke manier voor jullie het beste gaat werken en hoe jullie samen vervolgens een deal gaan maken. Aan de hand daarvan ga je vervolgens samen aan de slag!

Wat een influencer voor jouw marketing kan betekenen

Kortom, influencer marketing kan een effectieve manier zijn om jouw merknaam en producten aan een groter publiek bloot te stellen, de geloofwaardigheid van jouw merk te vergroten en de betrokkenheid van jouw publiek te verhogen. Het is echter belangrijk om zorgvuldig te kiezen welke influencer bij jouw bedrijf past en om samen te werken aan een inhoudelijke boodschap die past bij jouw merk en doelgroep.

Zoek dus vooral naar een goede match en ga daarna samen een deal aan waarbij jullie je allebei kunnen vinden. Op deze manier kun je dus heel effectief samen aan de slag gaan om een goed resultaat te behalen waar jullie ook beiden de vruchten van kunnen plukken. Onderaan de streep is het natuurlijk ook erg leuk om met een influencer samen te werken en om met elkaar op deze wijze aan de slag te gaan dit heeft zeker weten erg veel fijne voordelen waarvan jullie beiden profiteren kunnen!

Ontwerp samen een fijne campagne en meet vervolgens ook de resultaten. Vaak zie je dan al snel dat het enorm effect heeft op de verkoopcijfers en daarnaast groei je vaak als onderneming zelf ook enorm in het aantal volgers iets waar ook jij weer je voordeel mee kan doen. Alles bij elkaar heeft het dus vooral veel voordelen en is het dus onmisbaar vandaag de dag binnen jouw marketing strategie om met een goede influencer samen te gaan werken!