De meeste ondernemers hebben er eentje, een huisstijl. Een manier van corresponderen, uitten en beeldend maken van waar zij en hun onderneming voor staan. Een goede huisstijl past dan ook naadloos aan bij de stijl en visie van de ondernemer en zijn of haar product. Je kunt je dan ook vast wel voorstellen dat een goede huisstijl enorm waardevol kan zijn voor een ondernemer en veel voordelen op kan leveren.
Zo kan een huisstijl je helpen om klanten te werven, maar ook maakt het eigenlijk in een oogopslag duidelijk welke stijl jij hanteert. Het is dan ook van groot belang dat een huisstijl volledig bij jou en je onderneming past en dat is dan ook meteen de waarde van een goede huisstijl. Het is dus logisch dat het ontwikkelen van een goede huisstijl vaak flink wat voeten in de aarde heeft en niet zomaar geregeld is. Het beste kun je hier dan ook een professional voor aan het werk zetten. Hij of zij weet vaak precies welke huisstijl er bij jouw past en hoe jij jouw bedrijf zo goed mogelijk kan laten overkomen in jouw huisstijl. Het moet als het ware als een handschoen bij je passen en samen een geheel vormen. Op die manier kan de huisstijl jouw onderneming ook echt van grote waarde zijn en voegt het daadwerkelijk heel veel toe.
De hoogste tijd dus om je in deze blog eens wat meer te vertellen over een huisstijl. Hoe realiseer je deze? Hoe weet je dat je de juiste huisstijl te pakken hebt? En op welke manier laat jij je huisstijl voor je onderneming werken? We gaan het je allemaal vertellen.
Als we er het woordenboek op naslaan dan komt de volgende uitleg naar boven, een huisstijl is de bewust gekozen presentatie van een onderneming naar buiten toe, ook wel de visuele identiteit genoemd. En deze uitleg zegt eigenlijk alles al en dit is dan ook precies hoe je een huisstijl moet zien. Het is daadwerkelijk de presentatie van jouw onderneming, je laat zien waar jij en je onderneming voor staan en mensen krijgen op deze manier al meteen een bepaald beeld bij je. Vandaar dat je huisstijl ook zo belangrijk is want we weten inmiddels allemaal dat een eerste indruk vaak de beste is en dat deze dus ook het langste blijft hangen bij mensen. Des te meer reden dus om ervoor te zorgen dat je eerste indruk kloppend is en precies laat zien waar jij en je bedrijf voor staan.
Daarnaast is vooral het stukje visueel dus heel erg belangrijk. Doormiddel van een bepaalde stijl zowel in schrift als in beeld maak je dus jouw stijl van je onderneming heel visueel. En dat resulteert er dus weer in dat je op die manier met je huisstijl precies kunt laten zien waar jouw onderneming voor staat.
Dit is dus uitgelegd wat een huisstijl precies is en zo zie je ook al meteen een stukje van wat een huisstijl dus ook kan betekenen voor je onderneming en dat is dus niet mis. Een huisstijl kan dan ook zeer zeker enorm waardevol voor je onderneming zijn!
Het is vaak een van de eerste dingen die je gaat doen als je start als zelfstandig ondernemer. Het hoort dan ook eigenlijk echt wel bij de basis van je onderneming. Als eerst maak je natuurlijk wat zaken in orde zoals je kvk nummer en zet je al je diensten en producten op een rijtje maar dan kom je natuurlijk al snel bij het punt hoe je deze kenbaar gaat maken naar buiten toe en hoe jij dus als het ware reclame maakt voor jouw onderneming.
Dan ga je bijvoorbeeld denken aan een website, flyer of een visite kaartje. Allemaal manieren om jouw onderneming zichtbaar te maken en om te laten zien waar jouw onderneming voor staat. En dit is natuurlijk heel erg waardevol maar je begrijpt dus ook meteen wel waarom die huisstijl in de basis al om de hoek komt kijken. Al deze zaken realiseer je natuurlijk een heel stuk makkelijker met een huisstijl en het is dan ook van groot belang om je huisstijl op orde te hebben.
Eigenlijk adviseren we je dan ook om dit meteen bij de basis van je onderneming te regelen. Het komt dan ook meteen zo goed van pas en zo snel aan de orde. Het loont dan ook zeer zeker om je huisstijl tijdig op orde te hebben.
Maar hoe zorg je dan voor die perfecte huisstijl, waar moet je beginnen? Vaak heb je natuurlijk zelf al een beetje een beeld van hoe het eruit zou moeten komen te zien. Ook hanteer je vaak met je diensten of producten al een bepaalde stijl die dan ook goed overgenomen zou kunnen worden als je huisstijl of die in ieder geval houvast hiervoor biedt. Dit is dan ook zeer zeker een fijn begin.
Toch is het bij het realiseren van een goede huisstijl wel vaak een heel erg goed idee om dit door een professional aan te laten pakken. Zij weten net even wat beter hoe dit in zijn werk gaat en waar je allemaal op moet letten en hebben vaak ook veel ervaring. Zij kunnen dan ook als het goed is in een handomdraai een huisstijl voor je realiseren die naadloos bij jou en je onderneming aansluit. Dit is dan ook daadwerkelijke en kunst en niet iets wat je zomaar even doet.
Vaak ga je eerst in gesprek met een professional zodat zij je goed kunnen leren kennen en kunnen vernemen van jou waar jouw bedrijf en diensten voor staan en waar jij zelf als onderneming ook voor staat. Dit laatste is vooral ook erg belangrijk want een huisstijl hoort niet alleen bij je onderneming te passen maar ook bij jou. Juist dan zal je zien dat het eindresultaat uiteindelijk klopt en dat het plaatje compleet is.
Dit zijn dus de stappen die je vaak moet nemen om uit eindelijk de perfecte huisstijl te realiseren. Uiteindelijk is dit wel ook een proces wat zeker niet zomaar een twee drie klaar is maar waar je dus wel de tijd voor moet nemen. Gelukkig kun je er dan ook altijd het een en ander aan schaven tot het helemaal is zoals je het graag zou hebben!
Nu horen wij je denken, je bedrijf is altijd in beweging en soms sla je ook een andere weg in of vinden er vernieuwingen plaats. Neem je hier dan je huisstijl in mee? Dat is natuurlijk een hele goede vraag en eigenlijk is er niet een helder antwoord op deze vraag helaas. Uiteraard is het zo dat je bedrijf steeds evolueert. Door de tijd heen maak je soms andere beslissingen of ga je net even een wat andere richting op met je bedrijf en dit wil je natuurlijk graag kenbaar maken. Dit doe je veelal door uitingen op social media of bijvoorbeeld via je promotie materiaal.
Over het algemeen zijn we geneigd om onze huisstijl hetzelfde te houden omdat men ons hier nu eenmaal aan herkend. En ergens is dit natuurlijk ook logisch. Met een huisstijl ben je zichtbaar en herkennen je klanten je inmiddels ook. Voorbeelden hiervan zijn dat het lettertype dat gebruikt werd bij alle promotie voor een groot bekend Nederlands warenhuis op een gegeven moment ook echt gezien werd als van dat warenhuis. Het lettertype hoefde maar ergens zichtbaar te zijn en men legde de link met het warenhuis al. Dat is natuurlijk onwijs fijn! Ook was er een Nederlands restaurant dat een bepaalde kleur met een symbool gebruikte in hun huisstijl en dit ook veelvuldig terug liet komen. Ook deze kleur werd vanaf toen overal gelinkt aan dit restaurant. Dat is natuurlijk een knap staaltje marketing en een voorbeeld van een huisstijl die enorm goed werkt!
Maar is het echt altijd zo dat je maar beter je huisstijl hetzelfde kan houden ook als je uiteindelijk de weg van je bedrijf veranderd? Nee dat is dan toch niet helemaal waar. Het kan namelijk soms ook een heel goed idee zijn om toch wat aanpassingen aan te brengen binnen je huisstijl als je met je onderneming een andere weg inslaat. Wel is het belangrijk om dit enigszins te beperken. Zo kun je bijvoorbeeld het lettertype hetzelfde houden en enkel en alleen de symbolen veranderen of een symbool toevoegen. Ook kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om alleen iets met de kleuren te doen. Ook dit kan namelijk al een heel verschil maken.
Alles bij elkaar zorg je er zo toch nog voor dat je huisstijl herkenbaar blijft maar dat er daarnaast ook wel veranderingen aangebracht kunnen worden die de huisstijl mee laten gaan met de tijd van vandaag de dag. Zo kun je dus toch prima vernieuwen zonder al te veel te veranderen en niet meer herkenbaar te zijn.
Nu we weten wat een goede huisstijl precies inhoudt is het natuurlijk ook nog wel fijn om te gaan kijken naar de waarde van een goede huisstijl voor je onderneming. Want op welke vlakken kan deze nu eigenlijk veel voor je onderneming betekenen en dus heel waardevol zijn? Ten eerste is het zo dat een huisstijl heel herkenbaar is. Je huisstijl wordt dus al snel door klanten herkend en opgepikt en dat zorgt ervoor dat je huisstijl als het ware klanten naar je onderneming toetrekt doordat zij je huisstijl herkennen.
Daarnaast is het ook zo dat je met een goede huisstijl al een stukje sfeer beleving naar je klanten overbrengt. En je raad het natuurlijk al, klanten zijn hier over het algemeen heel erg gevoelig voor dus ook dit is vaak een heel goed idee en van grote toegevoegde waarde voor je onderneming. Op deze manier haal je vaak ook heel doelgericht nieuwe klanten binnen en dat is natuurlijk de wens van iedere ondernemer.
De waarde van een goede huisstijl bewijst zichzelf dus zeer zeker op verschillende vlakken. Om al die redenen is het dan ook zeker een goed idee om je onderneming een goede huisstijl aan te laten meten door een professional zodat ook jij die waarde naar je eigen onderneming kunt vertalen.
We kunnen dus wel met zekerheid stellen dat een goede huisstijl bij de basis van een ondernemer hoort. Het heeft namelijk een grote waarde voor een onderneming en op die manier zorg je er dan ook voor dat je onderneming op veel vlakken uitdraagt wat jij graag zou willen. Uiteraard wil iedere ondernemer graag dat zijn of haar onderneming meteen op waarde geschat wordt en dat het zichtbaar is wat je onderneming allemaal kan bieden.
Maar nog veel belangrijker dan dat wil je graag dat eventuele nieuwe klanten meteen een goed gevoel bij jou en je onderneming krijgen. Je wil graag zichtbaar maken waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Uiteraard doe je dat natuurlijk met teksten en beelden via allerlei verschillende kanalen maar ook je huisstijl vormt hier dus een belangrijk onderdeel in. Dit is dan ook de stijl waaraan je onderneming te herkennen is en waarmee je zichtbaar kunt maken waar je onderneming allemaal voor staat.
Een goede huisstijl is dan ook bovenal heel erg herkenbaar en te linken aan de ondernemer en zijn onderneming en dat het liefste zonder woorden. Als dat lukt dan weet je zeer zeker dat je een goede huisstijl te pakken hebt. Hierbij komt dan ook vaak de expertise van een professional om de hoek kijken. Zij kunnen je vaak net dat stapje verder helpen en laten je precies zien hoe jij een goede huisstijl neer kunt zetten en vertalen jouw onderneming dan ook volledig naar deze stijl. Het zal voelen als een warme deken en dat is precies wat jij graag wil met je onderneming!