Laat jij de feestdagen werken voor je onderneming

divider_round_bottom

Nu de decembermaand bijna is aangebroken breekt er voor veel ondernemers een aparte tijd aan. Enerzijds kan het soms nog flink druk worden om bepaalde opdrachten nog op de valreep af te ronden en met een schone lei het nieuwe jaar in te gaan. En anderzijds kan het soms ook juist wat rustiger zijn omdat iedereen al toeleeft na het einde van het jaar. Dit biedt dan vaak ook de perfecte gelegenheid om je voor te bereiden op de nieuwjaarsdrukte want aan het begin van het nieuwe jaar weten de klanten je vaak goed te vinden.

Maar eerst staan de feestdagen nog voor de deur. En juist die gelegenheid kun jij perfect in het voordeel van je onderneming laten werken. De vraag is dan ook speel jij hier voldoende op in en haal jij alles eruit wat erin zit? Kortom hoe zet jij jouw onderneming rondom de feestdagen op de kaart? Welke keuzes maak je? Hoe zorg je dat je zichtbaar bent en opvalt? En hoe zorg je dat ook jij mee kunt profiteren van het feit dat rondom de feestdagen er vaak veel producten en diensten worden afgenomen.

In deze blog laten wij je precies weten hoe ook jij de feestdagen in het voordeel van je onderneming kunt laten werken en hoe ook jij hier veel profijt van kunt hebben. Lees je met ons mee?

De magie van de feestdagen

Als de feestdagen aanbreken lijkt het wel of we te maken krijgen met een soort magie. We zien dat het humeur van veel mensen verbeterd en op de een of andere manier trekt de markt altijd op alle vlakken aan. Er worden dan ook een stuk meer verkopen gegenereerd op allerlei verschillende gebieden en men koopt makkelijker, sneller en duurder in. Dit heeft natuurlijk voor de ondernemer grote voordelen. Als er een geschikt moment is met een grote kans om je klanten over de streep te trekken dan is het dus dit moment wel!

Niet zo vreemd dus dat veel ondernemers hier ook gretig op inspringen en goed gebruik van maken door zichzelf juist tijdens deze periode extra in de kijker te spelen. En dat is dan ook een heel erg slim idee. Er zijn dan ook verschillende manieren waarop je dit aan kunt pakken en waarop je er dus voor kunt zorgen dat jouw onderneming gezien wordt!

Je kunt je vast wel voorstellen dat de feestdagen ook voor de beginnende ondernemer het moment vormen om een grootse entree te maken en meteen veel klanten te verwelkomen. Een goede start voor je onderneming dus en wat ons betreft ook het perfecte startmoment!

Een pakkend relatiegeschenk

De eerste tip die we voor je hebben om de feestdagen in het grote voordeel van je onderneming te laten werken is door te zorgen voor een pakkend relatiegeschenk. Het geven van een relatiegeschenk is niet enkel maar een blijk van waardering maar ook een manier om de band tussen klanten en leveranciers extra zichtbaar te maken. Op deze wijze werk je dus aan een flink stukje goodwill en dat zal zich zeer zeker op een later moment aan je terug betalen! Het is dan ook enorm belangrijk om aan deze goodwill te werken en om zo te zorgen voor een pakkend relatiegeschenk.

Je kunt hier dan ook veel kanten mee op want er zijn onwijs veel mogelijkheden. Je kunt het enorm groots aanpakken maar  je kunt het ook klein maar doelgericht houden. Ook een unieke of juist ludieke actie zullen je zeker geen windeieren leggen. Het gaat er vooral om dat jij jezelf van de rest onderscheid en dat je er moeite en zorg in stopt. Op die wijze krijg je dan ook daadwerkelijk vaak het beste resultaat.

Een pakkend relatiegeschenk verspreiden is dan ook zeker een heel erg goed idee. Ook als beginnende ondernemer kun jij jezelf hier meteen mee op de kaart zetten!

Decemberacties of kortingen in overvloed

Ook zien we vaak dat ondernemers in de decembermaand decemberacties bedenken of kortingen weggeven op hun diensten en producten. Ook dit zijn weer twee hele goede manieren om de feestdagen in het voordeel van je onderneming in te zetten en om mee te liften op het succes hiervan.

Dat klanten gevoelig zijn voor acties en kortingen dat wisten we natuurlijk al. Het is dan ook sowieso altijd al een hele fijne manier geweest om meer klanten te trekken en om je huidige klanten aan je te binden. Maar in de decembermaand is dat dus nog wel even een tandje meer. Juist dan blijken mensen enorm gevoelig voor kortingen en acties en juist dan moet jij daar als ondernemer ook heel goed op inspelen.

Bedenk bijvoorbeeld speciale decemberacties, of wees slim en laat de acties ook deels in het nieuwe jaar doorlopen. Ook de kortingen kun je natuurlijk slim en handig toepassen en ook dit zorgt ervoor dat je klanten je zeer zeker weten te vinden natuurlijk.

Maak slim gebruik van social media

Ook op alle social media kanalen is het een enorme drukte rondom de feestdagen. Je vindt er dan ook allerlei leuke berichten terug, winacties, kortingen maar vooral ook hele slimme marketing campagnes. Het is dan ook heel belangrijk om ook jouw onderneming met de feestdagen te laten shinen op social media. Dit kun je op een aantal manieren doen.

Ten eerste is het gebruik van hashtags natuurlijk sowieso altijd al een heel goed idee maar rondom de feestdagen is dit helemaal erg slim. Op deze manier kun je mee liften op de meest populaire hashtags die je tijdens de feestdagen voorbij ziet komen en waar veel mensen dan ook gretig gebruik van maken. Als je hier natuurlijk ook op meelift en hier gebruik van maakt dat vergroot je jouw eigen bereik ook enorm en krijg je als het ware een soort sneeuwbaleffect en dat kan echt enorm waardevol zijn voor je onderneming. Wij zouden je dan ook zeker aanraden om hier eens  naar te kijken en om uit te zoeken welke hashtags er nu vooral in de schijnwerper staan. Op deze manier kun je hier dus gebruik van maken en dat levert je vaak ook heel wat nieuwe views op die ja natuurlijk prima kan gebruiken.

Ook kun je die views natuurlijk meteen gebruiken door goed te laten zien welke producten en diensten je kunt leveren. Ook deze kun je natuurlijk op die manier goed in de schijnwerper zetten en je kunt zo heel handig en snel laten zien welke producten en diensten je allemaal in het assortiment hebt!

Het perfecte moment om nieuwe plannen voor het komende jaar te introduceren

Nu je toch in de decembermaand zoveel aandacht voor je onderneming kunt genereren is het natuurlijk handig om hier gelijk goed gebruik van te maken. Deze maand is dan ook het uitgelezen moment om te laten zien wat de plannen voor het komende jaar zijn. Juist nu je gebruik kunt maken van een groot bereik en je veel klanten hebt die producten of diensten afnemen is dat het beste moment.

Daarnaast is het ook een heel goed idee om bijvoorbeeld een folder of een kaartje mee te geven met een leuke actie erop of waarop je kenbaar maakt wat je klanten het komende jaar van je kunnen verwachten. Je klanten weten dit vaak enorm te waarderen omdat het ook wel heel persoonlijk aanvoelt, en die persoonlijke aandacht is natuurlijk altijd een goed idee. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je jezelf op deze manier weer extra in de schijnwerper hebt gespeeld en de feestdagen dus prima voor je hebt laten werken.

Overigens is het wel slim om  nieuwe plannen kenbaar te maken die zich aan het begin van het nieuwe jaar af gaan spelen. Als je namelijk te ver vooruit plant heb je de kans dat mensen afhaken omdat dit nog te ver weg voelt. Op die manier mis je dan eigenlijk een beetje de boot en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maak gebruik van de echte kerstgedachte

Rondom de feestdagen zien we natuurlijk vaak op veel vlakken de echte kerstgedachte naar voren komen. Mensen lijken veel meer om te kijken  naar de mensen om zich heen en dat is natuurlijk heel mooi. Ook jij kunt hier met je onderneming vaak prima een steentje aan bijdragen.

Het is dan ook heel belangrijk om goed te kijken hoe jij bij kunt dragen aan de echte kerstgedachte. Kun je bijvoorbeeld een product of dienst weggeven aan iemand die het goed kan gebruiken of is het bijvoorbeeld mogelijk dat jij jezelf inzet voor een goed lokaal doel. Hier zijn heel erg veel mogelijkheden in en het is maar net welke het beste bij je past.

Maak in ieder geval goed gebruik van de echte kerstgedachte en kijk op welke manier jij jouw eigen onderneming in kunt zetten om wat voor een ander te betekenen en vaak met een heel fijn resultaat.

Laat jij de feestdagen werken voor je onderneming

Zoals je lezen kunt gebeurt er dus heel erg veel met de feestdagen op veel verschillende vlakken. Dit is dan ook het uitgelezen moment om je onderneming meer in de schijnwerper te zetten of om op allerlei manieren mee te liften met je onderneming op alle gebeurtenissen rondom de feestdagen. Gebruik de juiste hashtags, verstuur relatiecadeaus, doe mee met kortingscodes of winacties en zet je in voor de echte kerstgedachte en kijk waar je jouw onderneming voor gebruiken kunt. Geef bijvoorbeeld een product of dienst weg aan iemand die het nodig heeft. Of zet  jezelf in daar waar dat nodig is.

Al deze verschillende manieren zorgen er op hun eigen manier weer voor dat jouw producten en diensten gezien worden en dat jouw onderneming een stuk meer bekendheid krijgt. En dat is dan ook precies wat je graag wil. Maak dan ook gebruik van alle gekte in de decembermaand en zorg dat ook jouw onderneming gezien wordt!