Tips en tricks voor onmisbare content

divider_round_bottom

Je social media kanalen vullen met content kan als ondernemer nog best een uitdaging vormen. Soms heb je er veel affiniteit mee en soms juist helemaal niet. We zien dan ook dat dit een van de diensten is die vaak uitbesteed worden aan een derde partij omdat de ondernemer hier zich liever niet mee bezig wil houden. Toch is het als ondernemer zijnde belangrijk om hier wel bij betrokken te blijven en zelf ook content aan te dragen. De content die je namelijk online plaatst is je directe visite kaartje van je onderneming naar buiten toe, niet zo vreemd dus dat je hier goed over na moet denken.

We kennen natuurlijk allemaal de bekende berichten wel die op de social media kanalen viral gingen. Super sterke berichten met hele goede content die dus aanspraken en in een oogwenk het internet bestormden. Deze berichten hebben natuurlijk heel goed uitgepakt voor de betrokken ondernemers en meteen heel veel zichtbaarheid opgeleverd. En dat is natuurlijk iets waar je als ondernemer enkel van kan dromen. Soms bereiken deze viral berichten zelfs een miljoenen publiek. Nu is dit natuurlijk niet direct nodig en moet je jezelf ook afvragen of je dat aan zou kunnen en er blij van zou worden. Maar het is in ieder geval een feit dat je met een bericht met sterke content heel ver kan komen.

Uiteraard lijkt het soms of een social media bericht zomaar geplaatst wordt maar bij de meest bedrijven met goedlopende social media kanalen is niets minder waar. Hier zit vaak wel degelijk een strategie achter en dit is dan ook goed doordacht. Met name de inhoudt van de content heeft aardig wat aandacht gehad net als de lay out en de vormgeving. Maar ook het moment van plaatsen is vooraf al bedacht. In deze blog gaan wij jou meenemen in de wereld van content realiseren. We vertellen je hoe je sterke content maakt en wat dit je op kan leveren. Op deze wijze kan ook jouw onderneming hier optimaal van profiteren.

Het belang van goede content

Als ondernemer maak je meestal gebruik van verschillende social media kanalen. En dat is natuurlijk ook erg belangrijk. Dit speelt namelijk een hele grote rol bij je online zichtbaarheid en juist dat is van groot belang voor de zichtbaarheid van je onderneming. Als ondernemer wil je goed zichtbaar zijn dat is natuurlijk iets dat vast staat. Je wil graag dat een groot publiek kennis kan maken met je producten of diensten en dat kun je tegenwoordig maar op een manier bereiken en dat is door het zichtbaar zijn op social media. Niet zo verwonderlijk dus dat veel mensen hier veel aandacht aan besteden.

Het belang van het bijhouden van je social media kanalen staat dus als een paal boven water en is enorm belangrijk. De inhoudt van de berichten die je op social media plaatst is hierin een bepalende factor. Zij zorgen namelijk voor de zichtbaarheid en of je opvalt tussen alle andere berichten of niet. Uiteraard kun je daar ook een handje bij helpen met betaalde berichten en links maar de basis ligt toch echt bij de inhoudt van het bericht zelf. Vandaar dat het extra belangrijk is dat deze content klopt, sterk is en aanspreekt bij je doelgroep.

De juiste doelgroep bereiken

Als je content gaat maken of laat maken is het dan ook als eerste van belang om de juiste doelgroep te bepalen. Op deze manier weet je namelijk welke groep je moet bereiken en wat hier allemaal voor nodig is en dat is natuurlijk erg belangrijk. Zo weet je bijvoorbeeld na het bepalen van je doelgroep wanneer ze het meeste online zijn en wanneer je bericht dus ook het beste bereik zal hebben. Maar ook kun je zo bepalen welke informatie deze doelgroep aanspreekt en welke producten of diensten van jou hen interesse zal wekken zodat je deze kenbaar kan maken. Kortom deze informatie is onwijs waardevol en kan je dus veel opleveren en heel goed van pas komen.

Als je dus goed je doelgroep in beeld hebt kun je er vervolgens aan gaan werken om deze doelgroep ook zo goed mogelijk te gaan bereiken en daar speelt de juiste content dus zeker wel een rol in.

Verschillende vormen van content

Ten eerste gaan we wat meer vertellen over de verschillende vormen van content. Zo kun je de berichten op je social media kanalen natuurlijk op verschillende manieren vullen. Ten eerste kun je beeld materiaal plaatsen. Denk dan aan een afbeelding van je product of dienst. Maar dit kun je natuurlijk ook met bewegend beeld doen. En dan heb je al meteen een streepje voor. Het is namelijk bewezen dat bewegend beeld beter aanslaat en meer zichtbaarheid krijgt dan stil beeld. Dit is dus meteen een handige tip. Een kort filmpje van je product of dienst slaat dus veel beter aan online dan een foto met wat tekst.

Uiteraard is tekst ook meteen een belangrijk onderdeel van content. Wel is het hierbij belangrijk dat je ook weer goed je doelgroep kent en dat je een duidelijk doel hebt met de tekst. Alleen zo kun je er ook echt wat mee bereiken en ervoor zorgen dat je berichten veel zichtbaarheid genereren. En meer zichtbaarheid is onderaan de streep vaak ook meer omzet en dat is natuurlijk het doel van de ondernemer!

Tips en tricks voor onmisbare content

Nu wil je natuurlijk als ondernemer dat ze niet om je content heen kunnen. Daarom is het van belang om het soms net even wat anders aan te pakken. Door letterlijk outside the box te denken kun je dus content realiseren die anders is dan anders en die dus ook een groter publiek bereikt en wie weet ga jij dan zelfs wel viral.

Maar hoe pak je dat nu aan dat maken van die onmisbare content. Dat is natuurlijk niet iets wat je zomaar even doet maar hier zijn wel een aantal hele handige tips en tricks voor. In deze blog gaan we je dan ook deze handige tips en tricks laten zien zodat ook jij hiermee aan de slag kunt en precies kunt zien hoe ook jij onmisbare content voor je onderneming kunt maken.

Deze tips en tricks staan dus in deze blog op een rijtje en wij zouden zeggen doe er je voordeel mee!

Presenteer jezelf anders dan de rest

We kennen allemaal wel de berichten op social media waarin een ondernemer zichzelf voorstelt. Vaak zien we dan een soort feiten rijtje voorbij komen met een foto. De meeste mensen scrollen hier helaas snel doorheen en nemen dit niet echt in zich op. Gelukkig kan het ook heel anders en moet het eigenlijk ook heel anders als jij tenminste een beetje op wil vallen!

Er zijn gelukkig ook heel veel andere manieren waarop je dus jezelf kunt presenteren waarbij je dit dus heel anders aanpakt en dus ook meteen een stuk meer zichtbaarheid krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld een kort filmpje maken en jezelf hierin voorstellen als je dit dan ook nog eens op een ludieke of verrassende manier doet heb je helemaal meteen een knaller te pakken. Maar ook kun je eraan denken om bijvoorbeeld wat persoonlijke weetjes over jezelf te vertellen. Op deze manier kun je namelijk het ijs wat breken en ben je daarnaast ook nog eens vrij bijzonder en val je dus veel meer op.

Allemaal fijne manieren om dus te laten zien dat je jezelf onderscheiden wil van de rest en dat je dus kenbaar maakt welke diensten en producten je kunt leveren maar wel op een bijzondere en opvallende manier. En juist dat zorgt dat veel mensen jou berichten onder ogen gaan krijgen.

Betrek je volgers in de content

Een andere hele slimme manier is om je volgers actief te betrekken en zelfs te benoemen in de content die je maakt. Heb je bijvoorbeeld een tevreden klant, laat dit dan gerust weten in een bericht. Plaats bijvoorbeeld een bericht waarin je de tevreden klant noemt en zelfs tagt en waarbij je vervolgens zichtbaar maakt welk product of welke dienst de klant afgenomen heeft.

Als je er dan vervolgens ook nog een link naar deze dienst of het product bij plaatst maak je het plaatje helemaal compleet en zorg je er dus heel makkelijk voor dat je volgers de juiste content onder ogen krijgen en dus zelf ook verleid worden tot een aankoop. Het ziet er namelijk door het benoemen en taggen van de tevreden klant betrouwbaar uit. Net even dat laatste zetje waarschijnlijk wat de klant nodig had om tot een verkoop over te gaan.

Het betrekken van je volgers bij het maken van content is dus niet alleen heel slim maar ook enorm effectief. Op deze manier maak jij dus je volgers zichtbaar maar ook meteen je diensten en producten en werk je daarnaast goed aan je betrouwbaarheid. Ook kunnen deze tevreden klanten het bericht vaak zelf verder delen waardoor je meteen een stuk meer bereik krijgt met je bericht. Een zeer effectieve aanpak dus.

Werk met het plaatsen van tags

Iets wat enorm goed helpt om je zichtbaarheid te verhogen is het werken met tags. Als je namelijk veel verschillende tags plaatst in je berichten dan krijg je hier automatisch meer zichtbaarheid door en dat is precies de bedoeling. Door andere bedrijven, diensten, producten, locaties en personen te taggen vergroot je eigenlijk direct je eigen bereik enorm. En juist dat is natuurlijk zo belangrijk.

Het plaatsen van tags is dan ook zeker weten een aanrader waar veel mensen gebruik van maken! Gelukkig kun je de tags ook op veel verschillende manieren plaatsen waardoor je bereik dus als een sneeuwbal effect zal gaan groeien. Het leuke aan het taggen is dat het vaak ook nog eens meteen zorgt voor aardig wat interactie en ook dat is vaak heel erg fijn. Zo leer je ook meer over je klanten weten en ben je daarna beter in staat om op hun wensen in te spelen iets wat je uiteindelijk zeker geen windeieren zal gaan leggen.

Kortom het werken met tags is dus zeker weten een heel goed idee en heeft ook nog eens vele voordelen.

Laat zien wat jij wil uitdragen

Ten slotte is het vooral belangrijk dat je met de content die je plaatst laat zien wat jij graag als ondernemer wil uitdragen. Hoe wil jij jezelf neerzetten. Wat wil jij dat mensen van je zien? Maar ook welke producten of diensten zou jij graag willen uitlichten en waar ben je trots op. Het is belangrijk  dat dit allemaal aan bod komt en dat jij op deze manier dus goed kunt laten zien waar jij als ondernemer voor staat. Je maakt zo dus als het ware je eigen identiteit kenbaar en juist dat is zo belangrijk.

Zorg dus dat je met de content die je plaatst uitdraagt wat jij graag zichtbaar wil maken en uiteindelijk profiteer je daar dus weer van op verschillende gebieden. Laat zien wat je doet en kan zodat je klanten weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Dit verlaagd niet alleen de drempel maar realiseert vaak ook nog eens aardig wat verkopen. Meer dan de moeite waard dus om het op deze manier aan te pakken.