We kunnen niet meer om het gegeven Social Media heen. Het speelt een grote rol zowel in onze persoonlijke als zakelijke levens en het heeft dan ook een grote impact. Als je bedenkt dat dagelijks miljarden mensen gebruik maken van social media dan geeft dit natuurlijk wel aan dat dit een hele krachtige tool is! Je kunt je dus vast ook wel voorstellen dat berichten op social media een groot bereik kunnen hebben en dus ook voor een grote impact kunnen zorgen. En tussen al deze gebruikers van social media bevindt zich dus ook jouw doelgroep.
En jouw doelgroep wil je natuurlijk heel graag bereiken. Deden we dit vroeger vooral doormiddel van mond tot mond reclame en werd dit wat later vervangen door reclames in kranten, tijdschriften, op tv of de radio. Vandaag de dag is social media het middel wat je nodig hebt! Het is dus van groot belang dat jouw social media marketing helemaal op orde is en dat je hier goed van kunt profiteren. Als jouw marketing strategie op social media namelijk werkt dan gaat het balletje vanzelf rollen en ontstaat er een sneeuwbal effect. En juist dit effect is niet te onderschatten. En dit is dan ook de kracht van social media marketing.
Ondanks dat dit dus zo belangrijk is zijn er nog steeds veel bedrijven die hier niet in thuis zijn, en dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet want het kan juist heel waardevol en effectief zijn om je social media marketing uit te besteden. Maar wat houdt deze term nu eigenlijk precies allemaal in? En hoe kun je hier als bedrijf dan op grote schaal van profiteren? In deze blog gaan wij het je uitleggen. We vertellen je precies wat social media marketing nu eigenlijk allemaal inhoudt en hoe dit ook voor jou tot een ware succes formule kan leiden! Lees je met ons mee?
De simpele en korte uitleg van de term social media marketing is de volgende, alle marketingactiviteiten die een persoon of bedrijf op één of meerdere social media platforms uitvoert. Dit is natuurlijk allesomvattend en we maken het dan ook graag wat specifieker voor je. Wel is het meteen een mooie metafoor. Want zo allesomvattend als deze term is zo allesomvattend is social media zelf ook. En juist dat maakt het gebruik van social media voor je marketing ook zo ontzettend succesvol!
Eigenlijk durven wij wel te stellen dat je vandaag de dag als bedrijf eigenlijk niet zonder social media kunt. Het neemt momenteel zo een grote deel van de gehele markt op allerlei gebieden in beslag dat het eigenlijk bijna niet mogelijk is om hier niet aan deel te nemen. Als je tegenwoordig als nieuwkomer een contact legt wordt er eigenlijk direct naar je social media gevraagd en wordt hier vervolgens naar gekeken om een bepaald beeld te krijgen. Dit is dan ook meteen de eerste belangrijke les als het gaat om gebruik van social media. Het is daadwerkelijk je visitekaartje, zorg er dus voor dat al je uitingen op social media je bedrijf ten goede komen het is namelijk altijd de eerste indruk die lang blijft hangen en moeilijk weg te wissen is, zorg er dus voor dat dit een positieve is.
En het is natuurlijk enorm belangrijk dat dit visitekaartje goed te vinden is! Vandaar dat een goede social media marketing strategie dan ook onmisbaar is. Op deze wijze verhoog jij je vindbaarheid enorm en bereik je de juiste doelgroep! En dat is precies wat je nodig hebt. Het bereiken van jouw doelgroep doormiddel van content die jouw doelgroep aanspreekt. Dat zorgt niet alleen voor trouwe volgers maar ook voor trouwe klanten op termijn! En is dat niet precies de bedoeling?
Nu we de term social media marketing wat beter uitgelegd hebben is het natuurlijk ook meteen een stuk duidelijker wat het belang van een goede social media marketing is. Wel maken we het graag allemaal nog wat specifieker voor je om je op deze manier nog meer ins en outs over social media marketing te vertellen.
Je kunt je vast wel voorstellen dat de marketing mogelijkheden van social media eindeloos zijn. Een goede marketing campagne brengt dan ook een dialoog op gang die uiteindelijk zal leiden tot aandacht voor je diensten of producten en dus simpelweg tot meer handel op welke manier dan ook. Deze dialoog breng je op social media natuurlijk vrij makkelijk op gang en dat komt omdat het een interactief platform is. Dit maakt het dan ook de ideale plek om je doelgroep te bereiken.
Via social media kun jij jouw doelgroep dan ook op verschillende manieren bereiken en je kunt hier ook verschillende marketing strategieën op loslaten. Ten eerste kun je de gebruikelijke social media kanalen gebruiken en via deze wegen zakelijke accounts aanmaken om je diensten of producten onder de aandacht te brengen. Vervolgens kun je deze accounts gebruiken om reclame voor je product of dienst te maken maar ook om een netwerk aan te leggen. En juist dit netwerk kan weer heel waardevol blijken.
Door je social media op verschillende manieren in te zetten ten behoeve van de marketing voor je onderneming zorg je ervoor dat er een netwerk zal ontstaan rondom jouw onderneming waar je onwijs van kunt gaan profiteren. Op deze manier ontstaat vervolgens ook het hierboven genoemde sneeuwbal effect en laat jij jouw social media marketing voor je werken.
Het is hierbij natuurlijk wel heel belangrijk dat jouw social media marketing campagne goed afgesteld is en als een geoliede machine loopt. Vaak is het zo dat jij je hier als ondernemer niet druk om wil hoeven maken en dan kan het heel prettig zijn om dit uit handen te geven. Bij Vindbaar kunnen wij je hiermee dan ook ontlasten en hebben wij tevens alle kennis en tools in huis om jouw social media marketing volledig voor je in te richten en naar een hoger niveau te tillen. Hier pluk jij dan vervolgens weer de vruchten van.
En als we het dan over social media marketing hebben dan is vooral een goede strategie hierin heel erg belangrijk. Wat wil jij laten zien van jouw product of dienst, wat wil je als onderneming graag uitstralen, welke doelgroep wil je bereiken en nog belangrijker hoe bereik je deze doelgroep het beste. Al deze vragen moet je jezelf stellen om uiteindelijk tot een goede social marketing strategie te komen.
Het is belangrijk om je doelgroep duidelijk in kaart te hebben zodat je vervolgens deze ook goed kunt gaan targetten en dus ook echt optimaal gaat bereiken. Het is natuurlijk zonde om social media in te zetten en vervolgens alsnog niet de juiste doelgroep te bereiken. Je kunt je vast wel voorstellen dat jongeren op hele andere tijden gebruik maken van social media dan ouderen. En dat ze ook actiever of minder actief zijn op bepaalde platforms.
Dit gaan wij dus eerst helemaal uitzoeken zodat we vervolgens precies weten waar en wanneer we de meeste impact op jouw doelgroep kunnen maken. Vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk dat we dit doen met content die hen aanspreekt en die dus die dialoog op gang brengt en die interactie genereerd waar je naar op zoek bent. Want uiteindelijk is dit hetgeen dat tot hogere verkopen zal leiden en meer klandizie.
Eigenlijk bestaat een goede social media marketing strategie dan ook uit 5 stappen, ten eerste is het heel belangrijk om je doelstelling helder te krijgen, wat wil je gaan bereiken en wat is dus het uiteindelijke doel?
Daarna ga je kijken naar welke doelgroep je hiervoor nodig hebt. Op welke doelgroep ga jij jezelf focussen? En welke doelgroep zal ook daadwerkelijk het meeste interesse hebben in jouw dienst of product? Het is heel belangrijk om je doelgroep goed in beeld te krijgen zodat je vervolgens ook goed kunt bekijken hoe je ze gaat bereiken. Van dit punt hangt dus best veel af.
Als de doelgroep bepaald is kan het creëren van de content specifiek voor deze doelgroep beginnen. Je weet dan precies wat in de smaak zal vallen en welke content er nodig is om aan te spreken en om de interesse te gaan wekken. Dit is overigens een heel belangrijk onderdeel van je marketing strategie.
Marketing bestaat natuurlijk niet enkel en alleen maar uit social media marketing. Als je het echt goed aan wil pakken dan moeten alle radars goed samenwerken en draaien. Het is hiervoor dan ook belangrijk dat jouw social media marketing goed afgestemd is op jouw overige marketing kanalen. Enkel en alleen op deze manier komt social media marketing jouw gehele marketing ten goede en kan het elkaar enkel maar versterken. Als je op het juiste moment je social media marketing inzet kan dit voor een echt wow effect gaan zorgen en kunnen ze straks niet meer om je heen.
En tot slot is het natuurlijk altijd belangrijk om tijdig je strategie te evalueren en waar nodig eventueel bij te sturen. Op deze wijze blijf je scherp en zorg je ervoor dat je daadwerkelijk het uiterste uit je social media marketing haalt! Niet geheel onbelangrijk dus.
Social media marketing is dus een hele krachtige manier om je doelgroep te bereiken. En het bereiken van je doelgroep is natuurlijk essentieel voor succes. Wel is het zo dat je jouw bereik dus niet moet verwarren met het daadwerkelijk bereiken van je doelgroep. Juist dit verschil is ontzettend belangrijk. Soms zie je dat bepaalde accounts op social media een onwijs groot bereik hebben maar dat dit zich niet terug betaald in de cijfers. Dan kun je wel stellen dat er iets mis is met het targetten van jouw doelgroep. Juist als je jouw eigen specifieke doelgroep weet te bereiken zie je dit onmiddellijk op een positieve manier terug in je cijfers.
En niet enkel het bereik is belangrijk want enkel met het bereiken van je doelgroep ben je er natuurlijk nog niet. Je wil ze ook graag verleiden tot het daadwerkelijk maken van een aankoop of afnemen van een dienst. En hiervoor is dus die dialoog en interactie voor nodig waar we het eerder over hadden. Om dit te bereiken moet er namelijk een bepaald vertrouwen ontstaan tussen klant en ondernemer. En juist online kan dit wat lastiger zijn, vandaar dat het zo belangrijk is om juist online die interactie aan te gaan en zo te werken aan het vertrouwen van je klanten.
Alles bij elkaar is een goede social media marketing strategie dus onmisbaar binnen jouw onderneming. Het kan niet enkel leiden tot meer zichtbaarheid maar dus ook tot meer klanten en hogere verkoopcijfers. Daarnaast werk je op deze manier ook aan je branding en krijg je de ultieme kans om jouw onderneming neer te zetten zoals jij dat graag wil.
Door social media te zien als een groot online visitekaartje maak je er optimaal gebruik van en kun je het dus ook op de juiste wijze inzetten om je merk krachtig neer te zetten. Ook biedt het de uitgelezen kans om meer over je doelgroep te weten te komen en om deze vervolgens dus nog betere en vooral gerichter te kunnen bereiken.
Door je social media marketing in te zetten als een krachtig en sterk instrument voor je onderneming kunnen ze niet meer om je heen. Jouw social media gaat op deze manier voor je aan het werk en voor je het weet profiteer je hier dan ook op allerlei vlakken van. Dit maakt jouw onderneming niet alleen heel sterk maar ook veel beter vindbaar. En bij die vindbaarheid begint het allemaal.
Neem dan ook vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen en hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat ook jouw social media marketing een succes verhaal gaat worden!