Dat zichtbaarheid een belangrijk onderdeel van je onderneming is dat kunnen we wel met zekerheid vaststellen. Als jouw onderneming namelijk goed zichtbaar is en goed gevonden kan worden levert dit natuurlijk potentiële klanten op en uiteindelijk omzet. En dat is natuurlijk wel het doel. Deze zichtbaarheid is dus een belangrijk onderdeel van de sleutel tot succes.
Des te meer reden dus om voor een goede zichtbaarheid van je onderneming te zorgen. Vaak zien we dat ondernemers zich dan richten op een hele grote en brede groep en het bereik zo groot en hoog mogelijk willen hebben. Dit is ook zeer zeker heel zinvol maar daarnaast is het erg belangrijk om vooral ook de lokale zichtbaarheid niet te vergeten. Vaak is dit een beetje het ondergeschoven kindje terwijl juist de lokale zichtbaarheid vaak een trouwe klantenkring oplevert die veel affiniteit met je onderneming hebben, loyaal zijn en op de langere termijn voor juist een grotere algehele zichtbaarheid kunnen zorgen.
Een belangrijk punt waar je dus zeker niet aan voorbij wil gaan. Toch kan de lokale zichtbaarheid van je onderneming vaak nog best een flinke uitdaging vormen. Want hoe breng je deze lokale zichtbaarheid op peil en hoe zorg je er dus voor dat je lokaal goed gevonden wordt en hier uiteindelijk de vruchten van kunt gaan plukken? In deze blog gaan wij je dat graag wat beter uitleggen. Ten eerste gaan we wat dieper in op de term lokale zichtbaarheid en daarna leggen we ook het belang ervan aan je uit, tot slot vertellen we je natuurlijk ook hoe jij je lokale zichtbaarheid enorm kunt verbeteren en deze uiteindelijk heel handig voor je kunt laten werken. Lees je met ons mee?
Om te beginnen gaan we eerst wat dieper in op de term lokale zichtbaarheid en leggen we je graag uit wat hier nu exact mee bedoeld wordt. Als we het hebben over lokale online marketing en lokale zichtbaarheid voor je onderneming dan bedoelen we hiermee de combinatie van manieren die ondernemingen gebruiken om hun online zichtbaarheid te vergroten en gericht op de locatie rondom de onderneming. Dit heeft namelijk heel veel voordelen omdat veel mensen naar diensten of producten zoeken in hun eigen omgeving.
Als jouw lokale zichtbaarheid dus goed op orde is en je lokale online marketing loopt goed dan kom je waarschijnlijk vrij hoog naar boven in de zoekmachines als iemand in je omgeving op jouw product of dienst zoekt. En dat is precies wat je graag wil hebben. Op deze manier wordt jij zichtbaar en lok jij dus potentiële klanten naar je toe! En nog mooier is dat je op deze manier dus het internet voor je laat werken!
Heel begrijpelijk dus dat je online zichtbaarheid een belangrijk onderdeel van je onderneming vormt en dat het dus zeer zeker een onderwerp is waar je de nodige aandacht aan moet besteden.
Dat je dus graag wil profiteren van een goede lokale zichtbaarheid dat is een feit maar hoe kun je deze zo goed mogelijk verhogen? Ten eerste is het dus belangrijk om een sterke lokale online marketing strategie te hebben. Dit betekend simpelweg dat je een goed en sterk plan hebt om je lokale zichtbaarheid online te vergroten of verbeteren. Dit kun je dan ook op een aantal manieren doen.
De aller belangrijkste is dat je ervoor moet zorgen dat je een goede vermelding hebt op Google mijn bedrijf. Google is natuurlijk de bekendste zoekmachine maar ook nog eens de meest gebruikte, wist je bijvoorbeeld dat Google per seconde meer dan 5 miljoen zoekopdrachten krijgt. Dat is natuurlijk ongekend. Wanneer gebruikers van Google een zoekopdracht geven voor een bedrijf in hun eigen omgeving dan komt hier een top 3 van bedrijven naar voren die overeenkomen met de zoekopdracht, we hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat het dus van groot belang is om bij deze drie bedrijven te horen. Deze top 3 wordt ook het lokale SEO 3-pakket genoemd.
Maar wat moet je dan doen om in deze belangrijke top 3 te verschijnen? Eigenlijk is dit vrij simpel je Mijn bedrijf profiel op Google moet volledig geoptimaliseerd zijn, en dat doe je op de volgende manier. Ten eerste moet je zorgen voor een zeer volledig profiel, vul alle details van je bedrijf in zodat bijvoorbeeld het adres, openingstijden, contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. Daarnaast is het dus vervolgens heel belangrijk om al deze informatie goed up to date te houden. Tot slot kan het ook enorm helpen om wat foto’s toe te voegen. Zo krijgen potentiële klanten een veel beter beeld bij je onderneming en dit wekt weer vertrouwen op en dit vertrouwen kan uiteindelijk weer makkelijk leiden tot meer omzet. Kortom een enorm belangrijk onderdeel van je lokale online zichtbaarheid is dus Google mijn bedrijf. Het kan mensen dus over de streep trekken om lokaal producten of diensten af te nemen bij bedrijven die ze vertrouwen en een warm hart toedragen.
Tegenwoordig gaat natuurlijk bijna alles online. Dit heeft aan de ene kant heel erg veel voordelen maar kan aan de andere kant soms ook best wel een beetje lastig zijn. Als een klant iets wil kopen of een dienst wil afnemen dan zien we vaak dat ze eerst op zoek gaan naar reviews van dit desbetreffende bedrijf. Aan de ene kant is dit natuurlijk heel erg fijn want zo kunnen ze makkelijk en snel zien wat er over jouw onderneming geschreven wordt. Aan de andere kant kan dit ook een nadeel zijn om dat het zomaar kan voorkomen dat jouw onderneming ook wel eens een negatieve review krijgt.
Het lastige van deze online reviews is dat ze online en anoniem gegeven worden. Je hebt dus als het ware geen mogelijkheid om de klacht eerst te ontvangen en hierover in gesprek te gaan en dan soms deze weg te nemen. Nee alles staat direct online en is ook nog eens door iedereen die het maar wil te lezen. Dit kan dus zeer zeker een negatieve invloed op je onderneming hebben. Het is dus heel belangrijk om deze reviews goed te beheren en om hier dus ook goed mee om te gaan. Als je een negatieve review ontvangt dan is vaak je eerste reactie om hier dwars tegenin te gaan. Je baalt vaak van deze review en hebt de behoefte om het recht te zetten. Vaak komt hier dan wat emotie bij kijken en handelen vanuit je emotie is dan ook geen goed idee.
Wel is het slim om rustig en kalm te reageren en vooral zonder verwijten. Vraag vooral naar het waarom van de negatieve review en toon begrip voor de klant. Daarna pas probeer je het recht te zetten en uit te leggen hoe het volgens jou zit. Ook kan het helpen om de klant te vragen even apart contact op te nemen zodat het een en ander opgelost kan worden. Ook naar nieuwe klanten is dit een prettig signaal omdat je hiermee laat zien dat je het graag wil oplossen.
Ook is het aan te raden om vrij snel te reageren op een negatieve review. Doe je dit niet dan kunnen ze vaak het idee krijgen dat je er nonchalant mee omgaat en dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Een goede en nette reactie op de negatieve review is dus van groot belang. Juist lokaal zoeken mensen veel naar ondernemers in de buurt en voordat ze dan tot contact overgaan is het vaak gebruikelijk dat ze eerst even de reviews checken, dit is dus een belangrijk visitekaartje voor je onderneming geworden.
Als jij op lokaal gebied graag meer bekendheid aan je onderneming wil geven dan kan het een heel erg goed idee zijn om jezelf aan te sluiten bij zoveel mogelijk lokale initiatieven, op deze manier kun je heel makkelijk en snel je lokale zichtbaarheid verhogen en dat was natuurlijk precies de bedoeling.
Zo zijn er op lokaal gebied bijvoorbeeld vaak evenementen te vinden waarbij lokale ondernemers de mogelijkheid krijgen om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Dit kan enorm handig zijn omdat je dus ook meteen de lokale mensen bereikt op deze wijze die je graag wil bereiken. Hier kun je dus heel veel aan hebben!
Daarnaast zijn er vaak ook lokale netwerkbijeenkomsten speciaal gericht op ondernemers. Het kan ook heel goed zijn om je hierbij aan te sluiten en om op deze manier ervoor te zorgen dat je jouw netwerk uitbreidt en dus veel contact legt met lokale ondernemers waar je later weer veel aan kunt hebben. Op deze manier krijgt jouw lokale zichtbaarheid ook echt een flinke boost en dat is precies de bedoeling. Je lokale zichtbaarheid verbeteren is dan ook zeer zeker een goed plan waar je later de vruchten van kunt plukken. Ook zijn er vaak lokale gidsen te vinden waarin alle lokale ondernemers per categorie vermeld worden. Ook dit kan dus zeker weten een heel goed idee zijn om ervoor te zorgen dat ook jouw onderneming hierin vermeld zal worden. Deze gidsen vinden we zowel fysiek als online terug en het is verstandig om je bij beide aan te sluiten.
We weten allemaal hoe belangrijk de zoekwoorden zijn en hoe deze er dus voor zorgen dat je website gevonden wordt. Maar dit kun je dus ook heel lokaal toepassen. Als jij graag wil dat je website lokaal goed gevonden wordt dan is het dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor lokale SEO. Dit houdt in dat je dus lokaal goed gevonden wordt door gebruik van slimme SEO op je website.
Daarnaast is het ook meteen erg belangrijk dat alle informatie op je website volledig up to date is. Want als je dan eenmaal gevonden bent dan wil je natuurlijk wel dat de contactinformatie op orde is en dat de klant ook daadwerkelijk door kan pakken. Vaak zien we helaas dat de SEO volledig is ingericht en het verkeer naar de website goed loopt maar dat de inhoud dan alsnog te wensen overlaat en de klant dus niet goed weet hoe vervolgens contact op te nemen. En dat is natuurlijk heel erg zonde want zo loop je veel mogelijke klanten mis.
Dat lokale zichtbaarheid erg belangrijk voor je onderneming is dat is iets wat we zeker weten wel vast kunnen stellen. Het is dan ook van groot belang dat je onderneming online goed gevonden kan worden en dat zeker de mensen in je omgeving de juiste informatie kunnen verkrijgen.
Juist klanten binnen je eigen regio en op korte afstand van jouw locatie blijken vaak enorm waardevol te zijn, ze kopen graag lokaal of nemen graag lokale diensten af en daarnaast dragen ze een lokale onderneming vaak een warm hart toe en blijken het ook nog eens loyale klanten te zijn. Precies het type klant dat jij natuurlijk graag voor jouw onderneming wil hebben.
Des te meer reden dus om ervoor te zorgen dat jij lokaal ook goed gevonden kunt worden zowel fysiek als online en dat je hier dus ook de vruchten van kunt plukken. Op deze manier profiteer jij optimaal van je lokale zichtbaarheid en levert het je dus meer klanten en uiteindelijk een verhoogde omzet op!